Profiel Unilever

17 februari 2017

Kraft Heinz heeft een overnamebod gedaan op Unilever. Het Brits-Nederlandse bedrijf heeft het bod van 130 miljard euro echter direct afgeslagen.

Unilever

Het Brits-Nederlandse Unilever  ontstond in 1930 uit een fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en de Britse Lever Brothers (bekend van onder meer Sunlight Zeep).

Inmiddels is het een wereldwijd concern in voedings- en schoonmaakmiddelen en persoonlijke hygiëne. Er werken in totaal 168.000 mensen.

Het concern had, tot de overnameplannen van Kraft Heinz bekend werden, een marktwaarde van 128,6 miljard euro. Vorig jaar boekte Unilever een omzet van 52,7 miljard euro.

Unilever voert merken als Unox, Calvé, Becel, Blue Band, Zeeuws Meisje, Linera, Knorr, Bertolli, Lipton, Magnum, Ola, Ben&Jerry's, Hellmann's en niet-foodmerken als Dove en Omo.

Het concern loopt al jaren voorop in verduurzaming. In het Sustainable Living Plan presenteerde Unilever in 2010 ambitieuze doelstellingen voor 2020. Vorig jaar voerde het bedrijf de duurzaamheidslijst Behind the Brands van Oxfam aan.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?