Programma Dutch Foodweek bekend

dutch food week

Het programma van de vijfde editie van Dutch Food Week, voorheen Dutch Agri Food Week, is bekend. Het varieert van een kookwedstrijd voor kinderen tot de Startup Challenge georganiseerd door jong talent én gevestigde ondernemers. Van 5 tot en met 16 oktober krijgt heel Nederland, van stad tot platteland, de kans om meer te leren over lekker, veilig en gezond voedsel.

Iedereen wordt iedere dag meerdere keren geconfronteerd met eten. Maar wat eten we nou eigenlijk precies? Hoe komt dit eten op het bord terecht? Met de vraag ‘Wat eten we?’ stelt Dutch Food Week een ‘eenvoudige’ en open vraag die uitnodigt om met elkaar in gesprek te gaan op alle denkbare niveaus in de samenleving. Dat gebeurt op het erf van de boer, de universiteitscampussen in Wageningen, Maastricht en Utrecht, bij innovatieve foodbedrijven, in de bedrijfsrestaurants van het Rijk én op talloze andere locaties in Nederland.

Boeren, koks, wetenschappers, artsen, ondernemers, onderwijs en overheid vullen het inspirerende programma. Met de vernieuwde week zet Dutch Food Week eten in de schijnwerper en delen vertegenwoordigers uit de foodsector hun kennis en kunde. Aalt Dijkhuizen, voorzitter Dutch Food Week, benadrukt de innovatiekracht van de sector: “We zijn een erkend topspeler in de wereld op het gebied van landbouw - en voedselinnovaties. Onze foodsector levert niet alleen voedsel van een hoge en constante kwaliteit, maar ze produceert en verkoopt dat voedsel ook nog eens met de kleinste impact op natuur, milieu en biodiversiteit. Een sector met ondernemers die steeds weer in staat zijn zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Het unieke van Dutch Food Week is dat de hele keten - van boer tot winkelvloer - samenwerkt om een goed beeld te geven van al het moois dat zich in de sector afspeelt.”

Dutch Food Week trapt officieel af op 5 oktober met de opening van de expositie 'Wat eten we?' in samenwerking met de Fotograaf des Vaderlands, Jan Dirk van der Burg. Hij reisde door het hele land om gezinnen rond etenstijd te portretteren. Van der Burg: “Ik ben mij erg bewust van het belang en de herkomst van ons voedsel. Tijdens het samenstellen van de tentoonstelling groeide mijn belangstelling voor boeren en telers die innovatief met de vraagstukken van vandaag omgaan.” In samenwerking met Wageningen University & Research worden de foto’s voorzien van interessante feiten. De expositie is vanaf de kick-off op 5 oktober tot en met World Food Day op 16 oktober te zien op het buitenterrein van de Mauritskazerne in Ede.

Dutch Food Week zet zich in om de kwaliteit en innovaties van de Nederlandse voedselketen nationaal en internationaal onder de aandacht te brengen. Tijdens de week, die dit jaar duurt van 5 tot en met 16 oktober, belicht het programma de sector in al haar facetten en bouwt Dutch Food Week bruggen tussen consument en alle partijen uit de voedselketen. De organisatie nodigt iedereen uit om de vraag te stellen: ‘Wat eten we?’ en daar zijn of haar antwoord op te vinden. 

Lees ook
Realisatie Smaakpark Ede komt dichterbij

Realisatie Smaakpark Ede komt dichterbij

Christian Weij en Petra Busser hebben de voormalige Defensie-schermhal en een stuk grond eromheen gekocht. Hier wil het stel Het SmaakPark gaan bouwen. Alles wat met verantwoorde voeding te maken heeft willen ze hier samen laten komen. Het moet een soort permanent foodfestival worden voor iedereen die lekker, duurzaam en gezond wil eten. SmaakPark Ede...

Sodexo verzorgt duurzaam eten met *Origo

Sodexo verzorgt duurzaam eten met *Origo

De consument wil weten wat er op zijn of haar bord ligt. Waar komen de ingrediënten vandaan? Zijn deze duurzaam geproduceerd? Daarom introduceert Sodexo de service *Origo in Nederland. Bij deze service gaat het om duurzame gerechten gemaakt van lokale en seizoensgebonden ingrediënten. Volgens Sophie Ottes, Service Developer bij het Food Platform van...

Nieuw verantwoord tussendoortje Lolo's

Nieuw verantwoord tussendoortje Lolo's

Lolo's, het  nieuwe en verantwoorde tussendoortje voor kinderen, is op 20 juli 2018 gelanceerd. Een speciale ‘Kinderraad van Advies’ overhandigde de eerste zakjes Lolo's aan de Apenheul. De producten van Lolo's bevatten geen toegevoegde suikers en zijn 100 procent natuurlijk en biologisch. Voor elke vijf verkochte zakjes van het tussendoortje krijgt...