Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

pijlen-groei-pixabay

ScaleUpNation, Foodvalley NL en Rabobank starten samen een nieuw programma om jonge foodbedrijven te helpen opschalen. Het ScaleUpFood-programma moet geselecteerde jonge ‘scale-ups’ helpen bij het behalen van groei.

ScaleUpFood wil de groeiuitdagingen van bedrijven adresseren door voortdurend onderzoek uit te voeren om de succesfactoren voor food- en agri-scale-ups te ontdekken. Het ondersteuningsprogramma op uitnodiging, dat in oktober begint, zich op specifieke gebieden voor food- en agri scale-ups zoals strategische verkoop aan grote bedrijven, gespecialiseerde financiering en data-driven businessmodellen. Ook krijgen de betreffende bedrijven ondersteuning op maat op langere termijn, samenwerkingsmogelijkheden en toegang tot financiering. 

Uitdagingen

Voor nieuwe bedrijven valt het niet mee om in de Nederlandse foodsector een speler van formaat te worden. Volgens ScaleUpNation, een zogenaamde ‘accelerator’ die in jonge bedrijven investeert en ze helpt groeien, bereikt van alle start-ups maar 1% binnen vijf jaar een omzet van €10 miljoen. In de voedingsmiddelenbranche is dat waarschijnlijk nog minder. Bedrijven in deze sector krijgen te maken met lange verkoopcycli, conservatieve klanten en complexe regelgeving. ‘Nederland loopt voorop op het gebied van innovatie, maar loopt duidelijk achter bij toegang tot voldoende groeikapitaal voor scale-ups’, zegt Rogier Raaijmakers, hoofd van Rabobank Direct Investments.

Het belang van scale-ups

Volgens de betrokken partijen is het van groot belang dat jonge foodbedrijven hulp krijgen bij het opschalen. Van oudsher is Nederland een centrum van voedselinnovatie geweest, maar die positie is verre van gegarandeerd. Investeringen in innovatieve startende bedrijven blijven achter bij andere landen en te weinig van onze jonge, veelbelovende food- en agribedrijven slagen erin om op te schalen, beweert ScaleUpNation.

Om een innoverende sector te garanderen moeten juist die jonge, opschalende bedrijven geholpen worden. ‘De behoefte aan echte innovatie in de food en agri waardeketen is groter dan ooit tevoren’, zegt Jeroen Leffelaar, directeur van Rabobank Food en Agri Innovation. ‘Veel toonaangevende food en agribedrijven realiseren zich dat verdere optimalisatie van hun bestaande onderzoek en ontwikkeling niet langer voldoende is. Als we de nieuwe ideeën en technologieën van vandaag willen veranderen in baanbrekende oplossingen van morgen, moeten we de meest veelbelovende bedrijven in een vroeg stadium ondersteunen bij het ‘disrupten’  van een traditionele en inefficiënte industrie.’

Lees ook
Rabobank voorspelt daling omzet in meeste sectoren

Rabobank voorspelt daling omzet in meeste sectoren

De Rabobank voorspelt in een recent onderzoekt een daling in omzetprognoses in de meeste bedrijfssectoren voor de jaren 2020 en 2021. Het onderzoekt vergelijkt de verwachte omzet met de omzet in 2019. De Rabobank concludeert dat het belangrijk is om de corona-maatregelen op een evenwichtige manier af te bouwen, zodat getroffen bedrijven weer zelfstandig...

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

Vrieshuizen nog steeds vol friet en vlees

De koel- en vrieshuizen in Nederland liggen nog altijd vol met vooral frites en vlees. Dat signaleert de Rabobank. De bank verwacht niet dat dit snel zal afnemen.

Marjolein Brasz nieuwe Managing Director Foodvalley NL

Marjolein Brasz nieuwe Managing Director Foodvalley NL

Marjolein Brasz vervangt vanaf 1 augustus Roger van Hoesel als directeur van Foodvalley NL. Brasz heeft ervaring in verschillende business development- en managementfuncties waarbij innovatie centraal stond. Zo was ze commercieel manager bij AEB Amsterdam en hoofd van het circulair programma van de Amsterdam Economic Board. Brasz: “Nederland...