Project moet voedselverspilling in keten verminderen

De Alliantie Verduurzaming Voedsel en Wageningen UR Food & Biobased Research starten het project Carve om voedselverspilling in de agrifoodketen te verminderen.

Dat werd bekendgemaakt tijdens de internationale conferentie No More Food To Waste in Den Haag.

Carve staat voor: Across supply Chain Action program Reduction of food waste, improved Valorisation & Resource Efficiency. Het project heeft een looptijd van vier jaar.

Bedrijven in de voedselketen gaan zich onder meer bezighouden met optimalisatie van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik, en de vermindering van verspilling in huishoudens door productontwikkeling.

In 2015 lopen pilots bij A-ware, Iglo, Sonneveld Group, Arla, FrieslandCampina, Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Voedselverspilling

Als onderdeel van het project wordt een toolbox ontwikkeld waarmee bedrijven tegengaan van voedselverspilling kunnen integreren in hun bedrijfsvoering, organisatie en supply chain. Waar de aanpak van verspilling nu vaak op het bord ligt van de duurzaamheidsafdeling van een bedrijf, is het van belang dat dit ook een expliciet aandachtspunt is in productontwikkeling, inkoop, productie, sales, logistiek en marketing.

Ook betere samenwerking en communicatie tussen ketenpartners is noodzakelijk voor de vermindering van voedselverspilling.

Carve is een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject, met cofinanciering vanuit de Topsector Agri&Food.

Lees ook:

Tips tegen voedselverspilling op melkpak (19 juni 2015)

Voedselverspilling verminderen vergt integrale aanpak (juni 2014) (premium)

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding (premium)

Lees ook
Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.