Project moet voedselverspilling in keten verminderen

De Alliantie Verduurzaming Voedsel en Wageningen UR Food & Biobased Research starten het project Carve om voedselverspilling in de agrifoodketen te verminderen.

Dat werd bekendgemaakt tijdens de internationale conferentie No More Food To Waste in Den Haag.

Carve staat voor: Across supply Chain Action program Reduction of food waste, improved Valorisation & Resource Efficiency. Het project heeft een looptijd van vier jaar.

Bedrijven in de voedselketen gaan zich onder meer bezighouden met optimalisatie van bestelsystemen tussen fabrikanten en retailers, het terugbrengen van reststromen in de keten door hoogwaardig hergebruik, en de vermindering van verspilling in huishoudens door productontwikkeling.

In 2015 lopen pilots bij A-ware, Iglo, Sonneveld Group, Arla, FrieslandCampina, Albert Heijn, Jumbo en Plus.

Voedselverspilling

Als onderdeel van het project wordt een toolbox ontwikkeld waarmee bedrijven tegengaan van voedselverspilling kunnen integreren in hun bedrijfsvoering, organisatie en supply chain. Waar de aanpak van verspilling nu vaak op het bord ligt van de duurzaamheidsafdeling van een bedrijf, is het van belang dat dit ook een expliciet aandachtspunt is in productontwikkeling, inkoop, productie, sales, logistiek en marketing.

Ook betere samenwerking en communicatie tussen ketenpartners is noodzakelijk voor de vermindering van voedselverspilling.

Carve is een meerjarig publiek-privaat samenwerkingsproject, met cofinanciering vanuit de Topsector Agri&Food.

Lees ook:

Tips tegen voedselverspilling op melkpak (19 juni 2015)

Voedselverspilling verminderen vergt integrale aanpak (juni 2014) (premium)

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding (premium)

Lees ook
Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

Landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool van start

De eerste landelijke ZERO Food Waste Challenge van HAS Hogeschool gaat 13 september van start. Het doel van de challenge is zoveel mogelijk hbo-studenten door heel Nederland bewustmaken van de hoeveelheid voedsel dat nodeloos verspild wordt in scholen, instellingen en in de voedingsindustrie.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren