Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Pluimveehouderij_Foto NEPLUVI

Foto: NEPLUVI

Juli 2020 startte de pluimveesector met een Europese promotiecampagne voor kip. Het doel was mensen te laten zien waar hun voedsel, in dit geval kip, vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Deze campagne heeft miljoenen mensen bereikt, laat NEPLUVI weten in een persbericht. De Nederlandse Vereniging voor de Pluimveeverwerkende Industrie spreekt van een succesvolle campagne.

Volgens Gert-Jan Oplaat, voorzitter van NEPLUVI, was het hoog tijd voor deze campagne: "Veel mensen weten niet goed hoe pluimvee wordt geproduceerd en hier wordt veel onjuiste informatie over verstrekt. Het is belangrijk om te vertellen hoe de verschillende concepten allemaal op hun eigen manier erg duurzaam zijn. Iedere dag werkt de sector aan een hoogwaardig, veilig en verantwoord eindproduct. Het is tijd voor ons om in de spotlight te stappen en open te communiceren over wat wij als sector allemaal doen om een lekker, verantwoord en eerlijk product op tafel te zetten."

De campagne

De campagne is mede mogelijk gemaakt door een Europese subsidie veel werk. De afgelopen en komende maanden wordt er open gecommuniceerd over de sector. Dit gebeurt onder andere door social media posts, het bereiken van consumenten via de pers, het uitdragen van onze boodschap door derden, in magazines en via de radio. Ook worden er evenementen voor onder andere culinair journalisten georganiseerd. Uit de laatste cijfers blijkt dat alleen al met de social media posts, magazines en de radio meer dan 10 miljoen ontvangers worden bereikt.

Juiste informatie

Oplaat stelt dat ze hiermee een eerlijk bericht tegenover de onterechte negatieve framing willen zetten: "In onze campagne laten we bijvoorbeeld zien dat groeibevorderende hormonen al sinds 1961 verboden zijn in Nederland, dat vleeskippen niet in kooien leven en dat er continue streng toezicht aanwezig is vanuit de overheid op alle slachthuizen." Oplaat benadrukt dat eenieder vrij is om te eten wat hij wil en dat deze campagne in eerste instantie ook geen vleespromotie is. Hij stelt dat het promotie is van juiste informatie over de sector.

Pluimveevlees

De cijfers van de afgelopen jaren tonen aan dat pluimveevlees een belangrijk onderdeel is van het dieet van de Europese consumenten. Zo is de afgelopen tien jaar de consumptie van pluimveevlees met 17 procent gestegen en zijn ook de vooruitzichten op de lange termijn goed. Ook onderzoek van de Wageningen Universiteit & Research in opdracht van Wakker Dier heeft onlangs bevestigd dat de consumptie van pluimveevlees in Nederland wederom is gestegen. Oplaat: "Met behulp van deze campagne zal de consument ook naar de toekomst toe met de juiste achtergrondinformatie een weloverwogen keuze kunnen maken voor de aankoop van kip."

Lees ook
De diervriendelijkste Pluimveehouderij

De diervriendelijkste Pluimveehouderij

Meer dan 70.000 Kipsterkippen scharrelen rond in de diervriendelijkste kippenstallen ter wereld. De verkoop van verantwoord vlees en CO2-neutrale eieren is voor Kipster echter geen doel op zich. Volgens oprichter Ruud Zanders is het tijd om op een andere manier naar ons voedselsysteem te kijken. “Anders hebben we drie aardbollen nodig.” Kipsterkippen...

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.

Verzet werknemers Frisia Food tegen hoge werkdruk

Verzet werknemers Frisia Food tegen hoge werkdruk

Werknemers van pluimveeslachterij Frisia Food klagen over een te hoge werkdruk. In een petitie eisen ze maatregelen van de directie van het Friese bedrijf, zo meldt vakbond FNV. Volgens de vakbond krijgen medewerkers niet genoeg pauze omdat zij verplichte hygiënische handelingen moeten verrichten die niet onder werktijd zouden mogen vallen. Die...