Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Pluimveehouderij_Foto NEPLUVI

Foto: NEPLUVI

Juli 2020 startte de pluimveesector met een Europese promotiecampagne voor kip. Het doel was mensen te laten zien waar hun voedsel, in dit geval kip, vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Deze campagne heeft miljoenen mensen bereikt, laat NEPLUVI weten in een persbericht. De Nederlandse Vereniging voor de Pluimveeverwerkende Industrie spreekt van een succesvolle campagne.

Volgens Gert-Jan Oplaat, voorzitter van NEPLUVI, was het hoog tijd voor deze campagne: "Veel mensen weten niet goed hoe pluimvee wordt geproduceerd en hier wordt veel onjuiste informatie over verstrekt. Het is belangrijk om te vertellen hoe de verschillende concepten allemaal op hun eigen manier erg duurzaam zijn. Iedere dag werkt de sector aan een hoogwaardig, veilig en verantwoord eindproduct. Het is tijd voor ons om in de spotlight te stappen en open te communiceren over wat wij als sector allemaal doen om een lekker, verantwoord en eerlijk product op tafel te zetten."

De campagne

De campagne is mede mogelijk gemaakt door een Europese subsidie veel werk. De afgelopen en komende maanden wordt er open gecommuniceerd over de sector. Dit gebeurt onder andere door social media posts, het bereiken van consumenten via de pers, het uitdragen van onze boodschap door derden, in magazines en via de radio. Ook worden er evenementen voor onder andere culinair journalisten georganiseerd. Uit de laatste cijfers blijkt dat alleen al met de social media posts, magazines en de radio meer dan 10 miljoen ontvangers worden bereikt.

Juiste informatie

Oplaat stelt dat ze hiermee een eerlijk bericht tegenover de onterechte negatieve framing willen zetten: "In onze campagne laten we bijvoorbeeld zien dat groeibevorderende hormonen al sinds 1961 verboden zijn in Nederland, dat vleeskippen niet in kooien leven en dat er continue streng toezicht aanwezig is vanuit de overheid op alle slachthuizen." Oplaat benadrukt dat eenieder vrij is om te eten wat hij wil en dat deze campagne in eerste instantie ook geen vleespromotie is. Hij stelt dat het promotie is van juiste informatie over de sector.

Pluimveevlees

De cijfers van de afgelopen jaren tonen aan dat pluimveevlees een belangrijk onderdeel is van het dieet van de Europese consumenten. Zo is de afgelopen tien jaar de consumptie van pluimveevlees met 17 procent gestegen en zijn ook de vooruitzichten op de lange termijn goed. Ook onderzoek van de Wageningen Universiteit & Research in opdracht van Wakker Dier heeft onlangs bevestigd dat de consumptie van pluimveevlees in Nederland wederom is gestegen. Oplaat: "Met behulp van deze campagne zal de consument ook naar de toekomst toe met de juiste achtergrondinformatie een weloverwogen keuze kunnen maken voor de aankoop van kip."

Lees ook
Ruim 2,5 miljoen kippen geruimd tijdens fipronil-crisis

Ruim 2,5 miljoen kippen geruimd tijdens fipronil-crisis

Pluimveebedrijven hebben sinds de start van de fipronil-crisis ruim 2,5 miljoen kippen geruimd. Dit heeft een woordvoerder van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) bevestigt tegen Eén Vandaag. Volgens Hennie de Haan, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders, hebben pluimveehouders vaak geen andere keuze. Ruien en schoonmaken...

Campagne over vernieuwingen in de vleeskuikensector

Campagne over vernieuwingen in de vleeskuikensector

Vernieuwingen in de vleeskuikensector volgen elkaar in hoog tempo op. De bedrijfsvoering verbetert op punten van milieu, dierenwelzijn en voedselveiligheid. Internationaal gaat Nederland hiermee aan kop. Nepluvi wil duidelijk maken dat kip het vertrouwen van de consument meer dan waard is. Daarom start de organisatie de campagne 'Kip in Nederland, we...

Pluimveesector succesvol in beheersing campylobacter

Pluimveesector succesvol in beheersing campylobacter

Het gemeten campylobacterniveau bij pluimvee blijft dalen. Dit blijkt uit de Nepluvi-monitoringsrapportage over 2016. De Nederlandse pluimveevleessector werkt al jaren succesvol aan het verminderen van deze bacterie. Nepluvi begon in 2009 met monitoren. Het percentage gevonden campylobacter op eindproducten daalde van 9,8 procent in 2009 naar 3,9 procent...