Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Foto: ASN Bank

Een verdienmodel dat biodiversiteit stimuleert: daarmee heeft het jonge bedrijf Ptthee gisteren, 13 november, de jaarlijkse ASN Bank Wereldprijs gewonnen. Het bedrijf, wat zich specialiseert in het maken van biologische kruidenthee van Nederlandse bodem, won een bedrag van €30.000 euro in de wedstrijd voor duurzame start-ups.

Duurzaam telen

Ptthee produceert thee van biologisch geteelde kruiden en werkt nauw samen met boeren om de biodiversiteit te stimuleren. Zo worden de kruiden gemengd ingezaaid aan de rand van de weilanden, wat positief is voor bijen en vlinders. Ook worden niet alle kruiden geoogst om de natuurlijke uitzaaiing van de planten te bevorderen.

Tweede en derde prijs

De tweede prijs ging naar Twenty, een innovatieve onderneming die speciale shampoo-capsules ontwierp om daarmee de CO2-uitstoot te verminderen. Consumenten voegen zelf water toe aan de herbruikbare fles. Het team ging ervandoor met €15.000 euro aan prijzengeld. Het bedrijf CaffeInk, producent van milieuvriendelijke inkt gemaakt uit koffieprut, sleepte de derde prijs in de wacht. Ze ontvingen een bedrag van €10.000 euro.

Thema's

De ASN Bank Wereldprijs wordt elk jaar uitgereikt aan de meest duurzame, innovatieve en creatieve ondernemingen. Ook schaalbaarheid en ondernemerschap worden hierbij meegenomen. Dit jaar konden de ruim 200 deelnemers zich inschrijven op één van de volgende thema’s: Natuur en milieu, Klimaatbescherming en Mens en samenleving.

Relevantie

Niet zelden breken oud-deelnemers van de competitie door op de markt. Bekende voorbeelden zijn Fairphone, Yoni en Seepje. De jury selecteert daarom ook op basis van relevantie. Over de deelnemers tijdens deze twaalfde editie zei Ynzo van Zanten, één van de juryleden en werkzaam bij Tony’s Chocolonely: “We hebben naar de ideeën en de ondernemers zelf gekeken vanuit het toekomstperspectief van de wereld. Want: wat en wie heeft de wereld echt nodig over vijf of tien jaar? Wij geloven dat deze drie echt het verschil gaan maken.”

 

Lees ook
Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

Too Good To Go ontvangt B Corp certificaat

Too Good To Go ontvangt B Corp certificaat

Too Good To Go heeft het duurzaamheidscertificaat B Corp gekregen. Alle veertien landen waar de app tegen voedselverspilling actief is, waaronder de Nederlandse vestiging in Amsterdam, doorliepen het certificeringsproces. Daarnaast wil Too Good To Go de activiteiten uitbreiden naar de Verenigde Staten.

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Eenpitter bij koploper duurzaamheid

Anniek Mauser is directeur duurzaamheid bij Unilever. Ze werkt al achttien jaar voor het bedrijf, in verschillende functies, maar altijd op het gebied van duurzaamheid. Het verveelt nooit. ‘Ik ben in die jaren weleens benaderd door andere bedrijven, maar hier heb ik de kans om bij een koploper op het gebied van duurzaamheid te werken en echte...