Ptthee wint ASN Bank Wereldprijs

Foto: ASN Bank

Een verdienmodel dat biodiversiteit stimuleert: daarmee heeft het jonge bedrijf Ptthee gisteren, 13 november, de jaarlijkse ASN Bank Wereldprijs gewonnen. Het bedrijf, wat zich specialiseert in het maken van biologische kruidenthee van Nederlandse bodem, won een bedrag van €30.000 euro in de wedstrijd voor duurzame start-ups.

Duurzaam telen

Ptthee produceert thee van biologisch geteelde kruiden en werkt nauw samen met boeren om de biodiversiteit te stimuleren. Zo worden de kruiden gemengd ingezaaid aan de rand van de weilanden, wat positief is voor bijen en vlinders. Ook worden niet alle kruiden geoogst om de natuurlijke uitzaaiing van de planten te bevorderen.

Tweede en derde prijs

De tweede prijs ging naar Twenty, een innovatieve onderneming die speciale shampoo-capsules ontwierp om daarmee de CO2-uitstoot te verminderen. Consumenten voegen zelf water toe aan de herbruikbare fles. Het team ging ervandoor met €15.000 euro aan prijzengeld. Het bedrijf CaffeInk, producent van milieuvriendelijke inkt gemaakt uit koffieprut, sleepte de derde prijs in de wacht. Ze ontvingen een bedrag van €10.000 euro.

Thema's

De ASN Bank Wereldprijs wordt elk jaar uitgereikt aan de meest duurzame, innovatieve en creatieve ondernemingen. Ook schaalbaarheid en ondernemerschap worden hierbij meegenomen. Dit jaar konden de ruim 200 deelnemers zich inschrijven op één van de volgende thema’s: Natuur en milieu, Klimaatbescherming en Mens en samenleving.

Relevantie

Niet zelden breken oud-deelnemers van de competitie door op de markt. Bekende voorbeelden zijn Fairphone, Yoni en Seepje. De jury selecteert daarom ook op basis van relevantie. Over de deelnemers tijdens deze twaalfde editie zei Ynzo van Zanten, één van de juryleden en werkzaam bij Tony’s Chocolonely: “We hebben naar de ideeën en de ondernemers zelf gekeken vanuit het toekomstperspectief van de wereld. Want: wat en wie heeft de wereld echt nodig over vijf of tien jaar? Wij geloven dat deze drie echt het verschil gaan maken.”

 

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.