Puratos neemt zadenleverancier Schobbers over

Havervlokken_Pixabay

Foto: Pixabay

Puratos neemt Schobbers, een toonaangevende leverancier van zaden voor de bakkerijsector, over. Schobbers blijft opereren vanuit Venlo onder de naam Puratos Schobbers. “De combinatie van Schobbers rijke geschiedenis, passie en specialisme met het marktbereik en de innovatiekracht van Puratos biedt voordelen voor beide bedrijven en hun klanten”, aldus Bernard Bonjean, Business Category Manager Grains & Seeds bij Puratos.

Het familiebedrijf Schobbers werd 75 jaar geleden opgericht. Door de jaren heen bouwde het bedrijf een brede portfolio op van zaden, pitten, vlokken, granen en grutten van over de hele wereld. Schobbers verrijkt deze in eigen fabrieken in Venlo. Ze sorteren, steriliseren, mengen, roosteren, verpakken en meer. Innovatie is een belangrijke pijler van het bedrijf. Zo investeerde Schobbers recent in een geavanceerde technologie voor zaadkiem inactivatie. Volgens Bonjean komt deze focus op innovatie helemaal overeen met die van Puratos.

Innovatie

Schobbers levert aan bakkers, banketbakkers, snack fabrikanten, de ontbijtgranen en muesli sector en Foodservice bedrijven. Door de overname zijn de producten breder beschikbaar. Daarnaast is de verwachting dat ook innovatie zal versnellen door de extra NPD middelen en expertise die Puratos meebrengt. Vanuit het perspectief van Puratos, is het welkom heten van Schobbers in de familie een bevestiging van de ambities in het streven naar gezonde en smaakvolle producten in de bakkerijsector. Het huidige Puratos assortiment van gekiemde granen en Softgrains (granen en zaden gekookt in desem) kan hierdoor kunnen worden uitgebreid met de gevarieerde en hoge kwaliteitsproducten van Schobbers.

Gezonde producten

“Dit is echt een belangrijk moment voor beide bedrijven”, zegt Bonjean. “In onze ogen zijn zaden en granen een van de belangrijkste pijlers voor gezonde producten. En gezonde voeding is een zeer belangrijk aspect in onze strategie, die we met deze overname verder kunnen vormgeven. We zijn enthousiast over hoe deze samenwerking ons kan helpen verder te groeien en toegevoegde waarde creëert voor onze klanten en uiteindelijk voor de consument. Met een directe toegang tot en betere controle op de keten van deze grondstoffen, verbeteren we ook de duurzaamheid van deze ingrediënten bij Puratos.”

“Het internationale karakter van Puratos zal ook voordelen opleveren voor ons,” zegt Sjoerd Schobbers, mede-eigenaar van Schobbers tot vandaag. “Deel zijn van een groter, gelijkgestemd bedrijf, daar hebben onze klanten en uiteindelijk ook de consument baat bij.

Puratos

Puratos is een internationale groep met een volledig assortiment aan innovatieve producten en oplossingen voor de bakkerij-, banket-, foodservice- en chocoladesector. Het hoofdkantoor is gevestigd aan de rand van Brussel, waar het bedrijf werd opgericht in 1919. Puratos heeft ruim 9.400 medewerkers. Producten en services zijn wereldwijd beschikbaar in meer dan 100 landen. In veel gevallen worden deze producten lokaal geproduceerd in een van de eigen vestigingen.

Thema's
Lees ook
Zuivelacademie wordt overgenomen door SOL en ZON

Zuivelacademie wordt overgenomen door SOL en ZON

Ketenorganisatie ZuivelNL draagt digitale kennis- en leeromgeving ‘de Zuivelacademie’ over aan Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) en Zuivel Opleidingen Nederland (ZON). Op vrijdag 15 april werd de overdracht geformaliseerd door het tekenen van de overdrachtsovereenkomst door Hubert Andela (ZuivelNL), Arry Verhage (SOL) en Rien...

ABN AMRO verwacht verdere stijging voedselprijzen

ABN AMRO verwacht verdere stijging voedselprijzen

ABN AMRO verwacht dat 2022 een moeilijk jaar gaat worden voor de foodsector. Producenten krijgen te maken met een forse stijging van de productiekosten, terwijl de consument door de inflatie meer op de prijs gaat letten. Een verdere prijsstijging lijkt onvermijdelijk volgens de bank.

Duurdere wijn en wijn uit andere landen in 2022

Duurdere wijn en wijn uit andere landen in 2022

Wijnkenners verwachten dat in 2022 de consument meer moet gaan betalen voor wijn. Ook komen de wijnen vaker uit nieuwere wijnlanden als Roemenië, Chili en Zuid-Afrika in plaats van traditionele landen als Frankrijk en Italië. Dat voorspelt RTL Nieuws.