Rabobank is Liegebeest 2018

EVMI_Liegebeest 2018_Rabobank

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten.

Door Cécile Janssen - Foodlog

De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg om in actie te komen: Jumbo stopt met de verkoop van levende kreeften en Albert Heijn paste het etiket op zijn eendenvlees aan. Maar wat doet een bank bij de genomineerden voor ?

Rabobank paste spotje aan na klacht RCC

Rabobank lanceerde dit jaar een tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’. In die campagne "doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen", stelt Wakker Dier. "In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens." Het spotje, met de Rabobank in de rol als oplosser van het wereldvoedselvraagstuk, wekte eerder al de ergernis van Mat Matheij, die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. Hij werd in het gelijk gesteld. De Rabobank paste het spotje daarop aan verbetert voortaan de wereld zonder dat hardop te zeggen.

'Grootinvesteerder in plofkippen'

Volgens Wakker Dier, dat daarvoor het rapport Eerlijke Bankwijzer raadpleegde, investeerde Rabobank tussen 2012 en 2017 €6,8 miljard in grote vleesbedrijven zoals fastfoodketens KFC, McDonald's en de Oekraïense 'plofkippengigant' MHP. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Growing megastallen together geeft geen betere wereld.”

Rabobank kreeg ruim de helft van de 25.000 uitgebrachte stemmen, dat was een record. Zuivelbedrijf Campina eindigde op de tweede plaats (omdat op de melkverpakkingen staat dat hun koeien verantwoord oud worden, terwijl ze meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan) en diervoedingsbedrijf ECOstyle werd derde (omdat het hondenvoer plofkip en industrievarken bevat).

Lees ook:

Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend ( )

*Foto: Wikimedia, S.J. de Waard, Rabobank Zoetermeer Stadshart

Lees ook
Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

De Jumbo en Albert Heijn hebben een terugroepactie voor een tomatensaus die mogelijk kleine metalen deeltjes bevat. Bij de Albert Heijn gaat het om een tomatensaus bij een Tante Fanny pizzapakket, bij de Jumbo zit de saus bij de eigen merk Pizzakit.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.

KFC publiceert voortgangsrapport kippenwelzijn

KFC publiceert voortgangsrapport kippenwelzijn

Fastfoodketen KFC publiceert een openbaar document waarin het verslag doet van haar pogingen om het kippenwelzijn in haar keten te verbeteren. Het bedrijf wil graag transparant en eerlijk zijn over de stappen die het onderneemt. Het geeft aan dat er nog “werk aan de winkel” is op een aantal gebieden.