Rabobank is Liegebeest 2018

EVMI_Liegebeest 2018_Rabobank

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten.

Door Cécile Janssen - Foodlog

De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg om in actie te komen: Jumbo stopt met de verkoop van levende kreeften en Albert Heijn paste het etiket op zijn eendenvlees aan. Maar wat doet een bank bij de genomineerden voor ?

Rabobank paste spotje aan na klacht RCC

Rabobank lanceerde dit jaar een tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’. In die campagne "doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen", stelt Wakker Dier. "In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens." Het spotje, met de Rabobank in de rol als oplosser van het wereldvoedselvraagstuk, wekte eerder al de ergernis van Mat Matheij, die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. Hij werd in het gelijk gesteld. De Rabobank paste het spotje daarop aan verbetert voortaan de wereld zonder dat hardop te zeggen.

'Grootinvesteerder in plofkippen'

Volgens Wakker Dier, dat daarvoor het rapport Eerlijke Bankwijzer raadpleegde, investeerde Rabobank tussen 2012 en 2017 €6,8 miljard in grote vleesbedrijven zoals fastfoodketens KFC, McDonald's en de Oekraïense 'plofkippengigant' MHP. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Growing megastallen together geeft geen betere wereld.”

Rabobank kreeg ruim de helft van de 25.000 uitgebrachte stemmen, dat was een record. Zuivelbedrijf Campina eindigde op de tweede plaats (omdat op de melkverpakkingen staat dat hun koeien verantwoord oud worden, terwijl ze meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan) en diervoedingsbedrijf ECOstyle werd derde (omdat het hondenvoer plofkip en industrievarken bevat).

Lees ook:

Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend ( )

*Foto: Wikimedia, S.J. de Waard, Rabobank Zoetermeer Stadshart

Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Oerlemans Packaging valt dubbel in de verpakkingsprijzen

Oerlemans Packaging valt dubbel in de verpakkingsprijzen

Oerlemans Plastics uit het Noord-Brabantse Giessen wint de Best of Show, de hoofdprijs van de EFTA Benelux awards 2021, voor hun flexografische topdrukwerk voor voedselverpakkingen. Flexpak, net als Oerlemans Plastics een dochterbedrijf van de Oerlemans Packaging Group, won zilver in de categorie Gelamineerde folie.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.