Rabobank is Liegebeest 2018

EVMI_Liegebeest 2018_Rabobank

De Rabobank is Liegebeest 2018. De bank kreeg ruim de helft van alle uitgebrachte stemmen, laat Wakker Dier weten.

Door Cécile Janssen - Foodlog

De jaarlijkse Liegebeest-verkiezing van Wakker Dier is bedoeld om leugenachtige claims over dierenwelzijn aan de kaak te stellen. Voor twee van de vijf kandidaten van dit jaar was alleen al de nominatie genoeg om in actie te komen: Jumbo stopt met de verkoop van levende kreeften en Albert Heijn paste het etiket op zijn eendenvlees aan. Maar wat doet een bank bij de genomineerden voor ?

Rabobank paste spotje aan na klacht RCC

Rabobank lanceerde dit jaar een tv-campagne met de slogan ‘Growing a better world together’. In die campagne "doet Rabobank alsof ze de voedingssector wil verduurzamen", stelt Wakker Dier. "In werkelijkheid investeert men in plofkippen, megastallen en fastfoodketens." Het spotje, met de Rabobank in de rol als oplosser van het wereldvoedselvraagstuk, wekte eerder al de ergernis van Mat Matheij, die een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie. Hij werd in het gelijk gesteld. De Rabobank paste het spotje daarop aan verbetert voortaan de wereld zonder dat hardop te zeggen.

'Grootinvesteerder in plofkippen'

Volgens Wakker Dier, dat daarvoor het rapport Eerlijke Bankwijzer raadpleegde, investeerde Rabobank tussen 2012 en 2017 €6,8 miljard in grote vleesbedrijven zoals fastfoodketens KFC, McDonald's en de Oekraïense 'plofkippengigant' MHP. Anne Hilhorst van Wakker Dier: “Growing megastallen together geeft geen betere wereld.”

Rabobank kreeg ruim de helft van de 25.000 uitgebrachte stemmen, dat was een record. Zuivelbedrijf Campina eindigde op de tweede plaats (omdat op de melkverpakkingen staat dat hun koeien verantwoord oud worden, terwijl ze meestal voor hun zesde levensjaar naar de slacht gaan) en diervoedingsbedrijf ECOstyle werd derde (omdat het hondenvoer plofkip en industrievarken bevat).

Lees ook:

Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend ( )

*Foto: Wikimedia, S.J. de Waard, Rabobank Zoetermeer Stadshart

Lees ook
Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

De 'misstanden' bij bioboeren: hoe ernstig is het?

De 'misstanden' bij bioboeren: hoe ernstig is het?

Flink wat biologische producten in de supermarkt voldoen niet aan de eisen voor biologisch voedsel. Dat meldde RTL nieuws deze week. Een op de tien biologische boeren zou zich niet aan de regels houden. Het nieuws verspreidde zich snel via andere media. Is het echt zo ernstig gesteld met de biologische sector?

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn haalt paprika’s, bospenen en bananen uit het plastic

Albert Heijn startte eind maart een test met het onverpakt ('naakt') verkopen van 100 soorten groenten en fruit in Hoofddorp. Na afloop concludeert de supermarktketen dat bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen uit het plastic kunnen.  Door de Foodlog-redactie Deze groenten zullen...