Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist. 

Dat zijn enkele van de bevindingen van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. In juni 2020 deden 1381 Nederlands mee aan het online onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. Deelnemers drinken minder vaak koffie (-3%) en juist vaker thee (+2%) dan bij de vorige meting in 2018. Met name bij mannen is deze trend terug te zien met respectievelijk -4% en +6%. Bij vrouwelijke respondenten komt een dergelijke switch niet naar voren. Per dag nuttigen de koffiedrinkers gemiddeld 4 kopjes koffie, tegenover iets minder dan 3 kopjes thee voor de theeliefhebbers.

Corona

Zwarte koffie en thee zijn nog altijd het populairst. Koffievariaties zijn iets in populariteit gedaald. Ook drinkt een derde minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Vermoedelijk hebben de coronamaatregelen hiermee te maken vanwege het (tijdelijk) sluiten van horeca, universiteiten en vergelijkbare instanties.

Twee op de drie deelnemers mist het koffie- of theemomentje met vrienden of familie. Een kwart van de ouderen (55+) geeft aan het zelfs 'heel erg' te missen. Koffie-/theemomenten met collega's of studiegenoten worden minder gemist door de deelnemers (38%). Slechts 14% ziet een online koffie-/theemoment als een goed alternatief.

Duurzaamheid

De helft van de koffie- en theedrinkers let niet op duurzaamheid bij hun aankoop. Mensen die er wel aandacht aan besteden, kijken het vaakst naar eerlijke/verantwoorde productie en hoeveelheid afval. 12% van de deelnemers let op een keurmerk, waarvan zeven op de tien speurt naar het Fairtrade-logo en ongeveer de helft op het UTZ-logo en/of een biologisch certificaat let. 7 op de 10 respondenten gooit zelden tot nooit (gezette) koffie of thee weg.

Meer resultaten en een link naar het rapport vind je hier.

Foto: Nathan Dumlao via Unsplash

Lees ook
Eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel

Eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel

Dat de pandemie ook in 2021 haar sporen zal nalaten op het gebied van food, zal geen verrassing zijn. Foodtrendwatcher Anneke Ammerlaan en retaildeskundige Paul Moers over de blijvende effecten en de te verwachten ontwikkelingen voor volgend jaar. De hoofdmoot van de foodtrends wordt lokaal, eenvoudig maar vooral troostrijk voedsel. Daarnaast gaat de...

Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Supermarkten moeten kleinere winkeliers helpen handhaven

Tijdens de corona-persconferentie van dinsdagavond zei premier Mark Rutte dat "supermarkten meer moeten doen om coronaregels te kunnen naleven." Directeur Marc Jansen van supermarktkoepel CBL reageert verbaasd.

Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli. De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan.