Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist. 

Dat zijn enkele van de bevindingen van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. In juni 2020 deden 1381 Nederlands mee aan het online onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. Deelnemers drinken minder vaak koffie (-3%) en juist vaker thee (+2%) dan bij de vorige meting in 2018. Met name bij mannen is deze trend terug te zien met respectievelijk -4% en +6%. Bij vrouwelijke respondenten komt een dergelijke switch niet naar voren. Per dag nuttigen de koffiedrinkers gemiddeld 4 kopjes koffie, tegenover iets minder dan 3 kopjes thee voor de theeliefhebbers.

Corona

Zwarte koffie en thee zijn nog altijd het populairst. Koffievariaties zijn iets in populariteit gedaald. Ook drinkt een derde minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Vermoedelijk hebben de coronamaatregelen hiermee te maken vanwege het (tijdelijk) sluiten van horeca, universiteiten en vergelijkbare instanties.

Twee op de drie deelnemers mist het koffie- of theemomentje met vrienden of familie. Een kwart van de ouderen (55+) geeft aan het zelfs 'heel erg' te missen. Koffie-/theemomenten met collega's of studiegenoten worden minder gemist door de deelnemers (38%). Slechts 14% ziet een online koffie-/theemoment als een goed alternatief.

Duurzaamheid

De helft van de koffie- en theedrinkers let niet op duurzaamheid bij hun aankoop. Mensen die er wel aandacht aan besteden, kijken het vaakst naar eerlijke/verantwoorde productie en hoeveelheid afval. 12% van de deelnemers let op een keurmerk, waarvan zeven op de tien speurt naar het Fairtrade-logo en ongeveer de helft op het UTZ-logo en/of een biologisch certificaat let. 7 op de 10 respondenten gooit zelden tot nooit (gezette) koffie of thee weg.

Meer resultaten en een link naar het rapport vind je hier.

Foto: Nathan Dumlao via Unsplash

Lees ook
Banken verwachten krimpjaar

Banken verwachten krimpjaar

Het coronavirus domineerde de afgelopen maanden het gesprek op zo’n beetje alle vlakken: politiek, maatschappelijk, cultureel maar ook economisch. Voorspellingen zijn lastig, omdat niemand daadwerkelijk weet hoe we het beste met het virus om kunnen gaan én welke gevolgen de maatregelen hebben op alle aspecten van de samenleving. Toch zijn...

Wat kan de voedingsindustrie leren van de coronacrisis?

Wat kan de voedingsindustrie leren van de coronacrisis?

De Technische Unie verzorgde begin september een webinar over de lessen die de voedselindustrie kan leren van COVID-19. De Technische Unie is de grootste Nederlandse groothandel voor de industrie op het gebied van Maintenance, Repair en Overhaul (MRO) en Original Equipment Manufacturing (OER). Wouter Burggraaf, de eigenaar van adviesbureau Burggraaf...

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

De detailhandel heeft in het derde kwartaal van 2020 9,2 procent meer omgezet dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van foodwinkels blijft relatief hoog.