Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist.
Dat zijn enkele van de bevindingen van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. In juni 2020 deden 1381 Nederlands mee aan het online onderzoek, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok NetPanel. Deelnemers drinken minder vaak koffie (-3%) en juist vaker thee (+2%) dan bij de vorige meting in 2018. Met name bij mannen is deze trend terug te zien met respectievelijk -4% en +6%. Bij vrouwelijke respondenten komt een dergelijke switch niet naar voren. Per dag nuttigen de koffiedrinkers gemiddeld 4 kopjes koffie, tegenover iets minder dan 3 kopjes thee voor de theeliefhebbers.
Corona
Zwarte koffie en thee zijn nog altijd het populairst. Koffievariaties zijn iets in populariteit gedaald. Ook drinkt een derde minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Vermoedelijk hebben de coronamaatregelen hiermee te maken vanwege het (tijdelijk) sluiten van horeca, universiteiten en vergelijkbare instanties.
Twee op de drie deelnemers mist het koffie- of theemomentje met vrienden of familie. Een kwart van de ouderen (55+) geeft aan het zelfs 'heel erg' te missen. Koffie-/theemomenten met collega's of studiegenoten worden minder gemist door de deelnemers (38%). Slechts 14% ziet een online koffie-/theemoment als een goed alternatief.
Duurzaamheid
De helft van de koffie- en theedrinkers let niet op duurzaamheid bij hun aankoop. Mensen die er wel aandacht aan besteden, kijken het vaakst naar eerlijke/verantwoorde productie en hoeveelheid afval. 12% van de deelnemers let op een keurmerk, waarvan zeven op de tien speurt naar het Fairtrade-logo en ongeveer de helft op het UTZ-logo en/of een biologisch certificaat let. 7 op de 10 respondenten gooit zelden tot nooit (gezette) koffie of thee weg.
Meer resultaten en een link naar het rapport vind je hier.
Foto: Nathan Dumlao via Unsplash