Recall Maggi noodles in India vanwege lood en msg

Nestlé India haalt noodles onder de merknaam Maggi terug, na ophef over lood en msg in de producten. Nestlé benadrukt dat de producten veilig zijn.

De recall van Maggi noodles volgt op controles door verschillende autoriteiten in India. In zeker 5 Indiase deelstaten is een verbod uitgevaardigd op de verkoop van de Maggi noodles. Op foto's in de media is te zien dat consumenten producten verbranden. Vanwege het aangetaste vertrouwen van de consument haalt Nestlé de producten in heel India uit de schappen. Nestlé CEO Paul Bulcke is persoonlijk naar India afgereisd om de pers te woord te staan en de terughaalactie toe te lichten.

De recall moet dus níet gezien worden als erkenning dat het product onveilig is. Nestlé verklaart meer dan 1600 batches Maggi noodles op lood te hebben getest, meer dan 1000 bij eigen laboratoria en ruim 600 batches bij externe labs. Alle loodgehaltes vallen binnen de toegestane limieten.

Msg

Naast lood was er commotie over de aanwezigheid van mononatriumglutamaat, msg (E621). Op het etiket stond dat msg was toegevoegd, maar omdat sommige ingrediënten als pinda-eiwit, uipoeder en tarwebloem van nature glutamaat bevatten, zit er wel glutamaat in het product. Nestlé heeft aangekondigd de opmerking 'No Added MSG' van de declaratie te halen.

"In het belang van de consument nemen we alle maatregelen die nodig zijn. We onderhouden contacten met de autoriteiten om de situatie op te helderen en ervoor te zorgen dat Maggi noodles zo snel mogelijk weer in de schappen liggen", zegt CEO Bulcke.

De kwestie loopt al enkele weken. Op 21 mei berichtte Nestlé nog dat de autoriteiten in Lucknow, in het noorden van India het bedrijf hadden verzocht één batch terug te halen, maar dat daar geen gehoor aan werd gegeven omdat de de houdbaarheidsdatum van het geteste monster al was verstreken en er geen producten van dezelfde batch meer op de markt zouden zijn.

Nestlé heeft als strategie om te groeien in opkomende economieën als India.

Lees ook:

Lees ook
Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn wint titel ‘beste chocoladeschap’ voor de tiende keer

Albert Heijn is voor de tiende keer de best scorende supermarkt in het Chocolade Categorierapport. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Nestlé onder ruim 6.000 huishoudens, waarin voor 23 winkelformules de waardering voor het chocoladeschap is gemeten.

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé brengt plantaardige tonijn op de markt

Nestlé gaat in Zwitserland plantaardige tonijn verkopen als alternatief voor ingeblikte tonijn. Het bedrijf zegt de producten in slechts negen maanden ontwikkeld te hebben. De producten zijn in glas en als sandwich te koop.