Recall Maggi noodles in India vanwege lood en msg

Nestlé India haalt noodles onder de merknaam Maggi terug, na ophef over lood en msg in de producten. Nestlé benadrukt dat de producten veilig zijn.

De recall van Maggi noodles volgt op controles door verschillende autoriteiten in India. In zeker 5 Indiase deelstaten is een verbod uitgevaardigd op de verkoop van de Maggi noodles. Op foto's in de media is te zien dat consumenten producten verbranden. Vanwege het aangetaste vertrouwen van de consument haalt Nestlé de producten in heel India uit de schappen. Nestlé CEO Paul Bulcke is persoonlijk naar India afgereisd om de pers te woord te staan en de terughaalactie toe te lichten.

De recall moet dus níet gezien worden als erkenning dat het product onveilig is. Nestlé verklaart meer dan 1600 batches Maggi noodles op lood te hebben getest, meer dan 1000 bij eigen laboratoria en ruim 600 batches bij externe labs. Alle loodgehaltes vallen binnen de toegestane limieten.

Msg

Naast lood was er commotie over de aanwezigheid van mononatriumglutamaat, msg (E621). Op het etiket stond dat msg was toegevoegd, maar omdat sommige ingrediënten als pinda-eiwit, uipoeder en tarwebloem van nature glutamaat bevatten, zit er wel glutamaat in het product. Nestlé heeft aangekondigd de opmerking 'No Added MSG' van de declaratie te halen.

"In het belang van de consument nemen we alle maatregelen die nodig zijn. We onderhouden contacten met de autoriteiten om de situatie op te helderen en ervoor te zorgen dat Maggi noodles zo snel mogelijk weer in de schappen liggen", zegt CEO Bulcke.

De kwestie loopt al enkele weken. Op 21 mei berichtte Nestlé nog dat de autoriteiten in Lucknow, in het noorden van India het bedrijf hadden verzocht één batch terug te halen, maar dat daar geen gehoor aan werd gegeven omdat de de houdbaarheidsdatum van het geteste monster al was verstreken en er geen producten van dezelfde batch meer op de markt zouden zijn.

Nestlé heeft als strategie om te groeien in opkomende economieën als India.

Lees ook:

Lees ook
Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé ontwikkelt allergenenreducerend kattenvoer

Nestlé komt met een wonderlijk product dat uitkomst biedt voor dierenvrienden die allergisch zijn voor katten. Onder het merk Purina heeft het bedrijf namelijk kattenvoer ontwikkeld dat de hoeveelheid allergenen in het haar en de huidschilfers van de kat reduceert. Wereldwijd is een op de vijf volwassenen in meer of mindere mate allergisch voor...

‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

‘30% minder suiker’ klinkt verkeerd en verkoopt niet

De in suiker verlaagde chocoladereep Milkybar Wowsomes van Nestlé is van de markt gehaald na tegenvallende verkoopcijfers. De Milkybar Wowsomes was het eerste product waarin Nestlé zijn nieuwe ‘holle’ suiker toepaste. Het voedingsconcern maakte de holle suiker door water, suiker en melk met kracht in warme...

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Nestlé ontwikkelt verpakkingsplatform

Eind vorig jaar kondigde Robert Witik, de R&D-manager van Nestlé, op het AIPIA-event Pack Neutral aan, een nieuw platform om het recyclen verpakkingen te managen.  “Het Pack Neutral platform is een digitaal concept ontwikkeld door onze R&D-verpakkingswetenschappers in lijn met onze inzet om de recyclingpercentages van verpakkingsmateriaal...