Reclame Code Commissie geeft Foodwatch gelijk in zaak rondom marketing babyvoeding

Foodwatch startte onlangs 29 klachtenprocedures bij de Reclame Code Commissie over de marketing van babyvoeding. Uit onderzoek van de voedselwaakhond bleek dat verschillende winkels waaronder Albert Heijn, Jumbo en Kruitvat de wet overtraden in hun marketinguitingen. Zo verkochten de bedrijven in hun webshop alternatieven voor borstvoeding zonder de wettelijke verplichte waarschuwing dat borstvoeding beter is te vermelden. De Reclame Code Commissie geeft Foodwatch gelijk. De betrokken winkels moeten hun website aanpassen.

Wettelijke regels

Borstvoeding is de beste voeding voor baby's. Daarom stelde de Wereldgezondheidsorganisatie in 1981 al een marketingcode in om te voorkomen dat de voedingsindustrie ouders kon verleidden om hun producten te gebruiken in plaats van borstvoeding. De wettelijke regels zijn daar op gebaseerd.

De regels betekenen bijvoorbeeld dat op de verpakking en op de websites van babyvoeding heel duidelijk moet staan dat borstvoeding het beste is voor kinderen en dat je moet overleggen met je arts of consultatiebureau voordat je kunstvoeding gaat gebruiken. Ook moet er staan welke voedingswaarden, mineralen en vitaminen het product bevat, hoe je het moet bereiden en dat er risico’s zijn verbonden aan het onjuist bewaren van de kunstvoeding.

Online-aanbieders

Foodwatch onderzocht twaalf grote online-aanbieders van zuigelingenvoeding zoals Albert Heijn, Kruidvat en Bol.com. Bij 76 van de 151 (50%) babyvoedingsproducten ontbraken een of meerdere van de wettelijk verplichte waarschuwingen. Daarom startte Foodwatch een procedure bij de Reclame Code Commissie.

De Reclame Code Commissie vindt ook dat de online uitingen in strijd met de wet zijn. De commissie veroordeelde alle aangeklaagde webshops en in een aantal gevallen ook de producent van de babyvoeding (de merken Nutrilon en Bonbébé). De betrokken winkels, namelijk Albert Heijn, Bol.com, Coop, De Online Drogist, Drogisterij.net, Jumbo, Koopjesdrogisterij, Kruidvat, Plus, Quick4Kids en Wehkamp kregen de opdracht om hun website aan te passen zodat de wet niet langer wordt overtreden.

Zelfregulering

Foodwatch stelt dat de zelfregulering door de voedingsindustrie niet werkt. De grootschalige overtredingen van een code die strikte regels stelt aan de marketing van kunstvoeding, bleven kennelijk onopgemerkt door de Keuringsraad KOAG/KAG. Dit zelfreguleringsorgaan zegt proactief toe te zien op de naleving van de regels voor de aanprijzing van gezondheidsproducten, inclusief die van de Gedragscode Reclame Zuigelingenvoeding.

Lees ook:

 
Lees ook
Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn

Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn

Heerschap Groep gaat samenwerken met Albert Heijn. Niet alleen gaan vijf van de zes Jumbo Heerschap winkels over op de Albert Heijn-formule. Ook worden ambachtelijke producten van Bakkerij Heerschap toe gevoegd aan het Streeckgenoten-assortiment van Albert Heijn.

Albert Heijn test Nutri-Score online

Albert Heijn test Nutri-Score online

Dat meldt Albert Heijn vandaag in een persbericht. De supermarktformule start vandaag een proef waarbij het logo op circa 2.000 producten op de website wordt afgebeeld.

The Greenery komt met verspakketten voor baby’s

The Greenery komt met verspakketten voor baby’s

Groente- en fruitleverancier The Greenery introduceert verspakketten waar ouders zelf babymaaltijden van kunnen maken. De pakketten bevatten ingrediënten als groente, fruit en kruiden voor zes tot tien babyhapjes, en zijn voorzien van recepten. Vanaf 24 februari zijn ze verkrijgbaar bij Jumbo supermarkten. Gezond en vers geniet bij steeds meer...