Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend
Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is.
Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting klaagde over een advertentie van Albert Heijn waarbij konijnen- en eendenvlees ‘wild’ wordt genoemd terwijl de dieren in fokkerijen leven.
Misleiding
Volgens Albert Heijn wordt de term ‘wild’ gebruikt voor vlees van dieren die ook in het wild voorkomen. De RCC ziet dat anders. Voor consumenten suggereert het begrip dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. Albert Heijn zegt de uitingen aan te passen en erbij te vermelden dat zowel ‘gehouden wild’ als ‘vrij wild’ onder het begrip vallen.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier
Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.
Gouden Windei naar Jumbo
Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.
Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen
Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...