Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend
Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is.
Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting klaagde over een advertentie van Albert Heijn waarbij konijnen- en eendenvlees ‘wild’ wordt genoemd terwijl de dieren in fokkerijen leven.
Misleiding
Volgens Albert Heijn wordt de term ‘wild’ gebruikt voor vlees van dieren die ook in het wild voorkomen. De RCC ziet dat anders. Voor consumenten suggereert het begrip dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. Albert Heijn zegt de uitingen aan te passen en erbij te vermelden dat zowel ‘gehouden wild’ als ‘vrij wild’ onder het begrip vallen.
Thema's
Meer over
Lees ook
Marel neemt Nederlandse fabrikant van eendenverwerkingssystemen over
Marel gaat Poultry Machinery Joosten B.V. (PMJ) overnemen. PMJ is een wereldwijde leverancier van geavanceerde verwerkingssystemen voor de eendenindustrie. Met de overname willen beide bedrijven hun verder groeien en een meerwaarde bieden aan zowel huidige als toekomstige klanten.
Nog meer sinaasappelschillen gered
Het Fair Trade-zeepmerk Seepje verwerkt sinaasappelschillen tot etherische olie en gebruikt deze in hun nieuwe handzeep met sinaasappelgeur. Het product ligt in het verlengde van het twee jaar geleden gelanceerde sinaasappelwasmiddel.
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi
Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.