Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

duck-468159_1280

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is.

Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting klaagde over een advertentie van Albert Heijn waarbij konijnen- en eendenvlees ‘wild’ wordt genoemd terwijl de dieren in fokkerijen leven.

Misleiding

Volgens Albert Heijn wordt de term ‘wild’ gebruikt voor vlees van dieren die ook in het wild voorkomen. De RCC ziet dat anders. Voor consumenten suggereert het begrip dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. Albert Heijn zegt de uitingen aan te passen en erbij te vermelden dat zowel ‘gehouden wild’ als ‘vrij wild’ onder het begrip vallen.

Lees ook
Albert Heijns Instock gaat zelfstandig verder

Albert Heijns Instock gaat zelfstandig verder

Het initiatief Instock van vier medewerkers van Albert Heijn, dat voedselverspilling op de kaart zet, gaat zelfstandig verder. De onderneming die vierenhalf jaar geleden begon met een pop-up restaurant waar werd gekookt met ‘afdankertjes’ is inmiddels uitgegroeid tot een succesvolle organisatie met drie volwaardige restaurants en een aantal...

Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend

Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend

De Reclame Code Commissie deed vorige week uitspraak over producten van onder andere Kellogg’s, Jumbo en Albert Heijn die werden aangeprezen met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’. In zeven van de negen gevallen oordeelde de commissie dat de claim misleidend was, omdat duidelijk wél suiker was toegevoegd. Foodwatch diende...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...