Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

duck-468159_1280

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is.

Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting klaagde over een advertentie van Albert Heijn waarbij konijnen- en eendenvlees ‘wild’ wordt genoemd terwijl de dieren in fokkerijen leven.

Misleiding

Volgens Albert Heijn wordt de term ‘wild’ gebruikt voor vlees van dieren die ook in het wild voorkomen. De RCC ziet dat anders. Voor consumenten suggereert het begrip dat het gaat om vlees van dieren die daadwerkelijk in het wild hebben geleefd. Albert Heijn zegt de uitingen aan te passen en erbij te vermelden dat zowel ‘gehouden wild’ als ‘vrij wild’ onder het begrip vallen.

Lees ook
Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

Alle ketens transparant met IBM's Food Trust blockchain

IBM heeft deze week officieel het project Food Trust gelanceerd. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd. Hiermee kan de voedselindustrie volgens IBM een stuk transparanter, veiliger en efficiënter worden. Nestlé, Unilever en Carrefour Het Food Trust platform heeft een proefperiode van achttien...

Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient klacht in over vanillevla zonder vanille

Foodwatch dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie tegen vanillevla zonder vanille. Flink wat producten die ‘vanillevla’ heten bevatten helemaal geen vanille, maar aroma’s of kunstmatige vanilline. Foodwatch noemt dit vindt dit soort ‘misleiding’ onaanvaardbaar. De klacht van Foodwatch volgt op een rapportage die is gemaakt door het programma...

AH-blockchain sinaasappelketen toch niet zo transparant

AH-blockchain sinaasappelketen toch niet zo transparant

Albert Heijn kwam vorige week met een nieuwe dienst waarmee klanten precies kunnen zien waar de sinaasappelen in hun sap vandaan komen. De blockchain die AH ervoor liet ontwikkelen moet de hele keten transparant maken voor de consument. Maar onderzoek van Trouw laat zien dat echte transparantie nog ver te zoeken is. De krant vond een sinaasappelplantage...