Reclame Code tikt Wakker Dier op de vingers

Wakker Dier is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt over de radiospot die zij uitzond over stalmelk in Maaslander en Old Amsterdam. Volgens de RCC zou de consument door de spot kunnen denken dat deze kazen volledig uit stalmelk zouden bestaan, terwijl het om een mix stalmelk/weidemelk gaat.

De dierenrechtenorganisatie stelt deze suggestie nooit te hebben willen wekken. “Maaslander en Old Amsterdam zijn voor zo’n 20 procent van stalmelk gemaakt.” Stalmelk is melk van koeien die het hele jaar door op stal staan.

Om verwarring te voorkomen heeft Wakker Dier, nadat Westland Kaas een klacht had ingediend, de spot vorige week al aangepast. De RCC vond de nieuwe radiospot op dat punt wel duidelijk.

'Stalmelk vanwege prijs'

Verder stelt de RCC dat Wakker Dier onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat alleen gekozen wordt voor stalmelk vanwege de prijs. Wakker Dier wil hier in de toekomst rekening mee gaan houden.

De Commissie heeft overigens geen bezwaar tegen het feit dat Wakker Dier consumenten wil wijzen op de aanwezigheid van stalmelk in diverse kazen.

'Er is een keuze'

Er zijn nog veel kazen zonder Weidemelklogo, zoals bijvoorbeeld Maaslander en Old Amsterdam. “Die kazen worden gemaakt van een mix van weidemelk en stalmelk.”

“Wij willen de consument laten weten dat ze een keuze hebben”, stelt Wakker Dier.

“Er is ook kaas die wél volledig is gemaakt van melk met weidegarantie, zoals bijvoorbeeld biologische kaas, Beemster of Milner.”

Op de website van Wakker Dier staat een overzicht van kazen met en zonder weidemelklogo.

Bekijk het oordeel van de RCC

Lees ook:

‘Planten voor margarine staan hele jaar buiten' (16 juli 2015)

FrieslandCampina draagt Weidemelk-logo over (30 januari 2013) 

Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.