Reclame Code tikt Wakker Dier op de vingers

Wakker Dier is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt over de radiospot die zij uitzond over stalmelk in Maaslander en Old Amsterdam. Volgens de RCC zou de consument door de spot kunnen denken dat deze kazen volledig uit stalmelk zouden bestaan, terwijl het om een mix stalmelk/weidemelk gaat.

De dierenrechtenorganisatie stelt deze suggestie nooit te hebben willen wekken. “Maaslander en Old Amsterdam zijn voor zo’n 20 procent van stalmelk gemaakt.” Stalmelk is melk van koeien die het hele jaar door op stal staan.

Om verwarring te voorkomen heeft Wakker Dier, nadat Westland Kaas een klacht had ingediend, de spot vorige week al aangepast. De RCC vond de nieuwe radiospot op dat punt wel duidelijk.

'Stalmelk vanwege prijs'

Verder stelt de RCC dat Wakker Dier onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat alleen gekozen wordt voor stalmelk vanwege de prijs. Wakker Dier wil hier in de toekomst rekening mee gaan houden.

De Commissie heeft overigens geen bezwaar tegen het feit dat Wakker Dier consumenten wil wijzen op de aanwezigheid van stalmelk in diverse kazen.

'Er is een keuze'

Er zijn nog veel kazen zonder Weidemelklogo, zoals bijvoorbeeld Maaslander en Old Amsterdam. “Die kazen worden gemaakt van een mix van weidemelk en stalmelk.”

“Wij willen de consument laten weten dat ze een keuze hebben”, stelt Wakker Dier.

“Er is ook kaas die wél volledig is gemaakt van melk met weidegarantie, zoals bijvoorbeeld biologische kaas, Beemster of Milner.”

Op de website van Wakker Dier staat een overzicht van kazen met en zonder weidemelklogo.

Bekijk het oordeel van de RCC

Lees ook:

‘Planten voor margarine staan hele jaar buiten' (16 juli 2015)

FrieslandCampina draagt Weidemelk-logo over (30 januari 2013) 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...