Reclame Code tikt Wakker Dier op de vingers

Wakker Dier is door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt over de radiospot die zij uitzond over stalmelk in Maaslander en Old Amsterdam. Volgens de RCC zou de consument door de spot kunnen denken dat deze kazen volledig uit stalmelk zouden bestaan, terwijl het om een mix stalmelk/weidemelk gaat.

De dierenrechtenorganisatie stelt deze suggestie nooit te hebben willen wekken. “Maaslander en Old Amsterdam zijn voor zo’n 20 procent van stalmelk gemaakt.” Stalmelk is melk van koeien die het hele jaar door op stal staan.

Om verwarring te voorkomen heeft Wakker Dier, nadat Westland Kaas een klacht had ingediend, de spot vorige week al aangepast. De RCC vond de nieuwe radiospot op dat punt wel duidelijk.

'Stalmelk vanwege prijs'

Verder stelt de RCC dat Wakker Dier onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat alleen gekozen wordt voor stalmelk vanwege de prijs. Wakker Dier wil hier in de toekomst rekening mee gaan houden.

De Commissie heeft overigens geen bezwaar tegen het feit dat Wakker Dier consumenten wil wijzen op de aanwezigheid van stalmelk in diverse kazen.

'Er is een keuze'

Er zijn nog veel kazen zonder Weidemelklogo, zoals bijvoorbeeld Maaslander en Old Amsterdam. “Die kazen worden gemaakt van een mix van weidemelk en stalmelk.”

“Wij willen de consument laten weten dat ze een keuze hebben”, stelt Wakker Dier.

“Er is ook kaas die wél volledig is gemaakt van melk met weidegarantie, zoals bijvoorbeeld biologische kaas, Beemster of Milner.”

Op de website van Wakker Dier staat een overzicht van kazen met en zonder weidemelklogo.

Bekijk het oordeel van de RCC

Lees ook:

‘Planten voor margarine staan hele jaar buiten' (16 juli 2015)

FrieslandCampina draagt Weidemelk-logo over (30 januari 2013) 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vloggers beïnvloeden koopgedrag 1 op de 6 kinderen

Vloggers beïnvloeden koopgedrag 1 op de 6 kinderen

Eén op de 6 kinderen van 8 tot 11 jaar oud koopt graag iets omdat vloggers het promoten of onder de aandacht brengen. Dat blijkt uit het Junior Monitor-onderzoek onder ruim 1.000 basisschoolkinderen door het overheidsplatform Wijzer in Geldzaken in het kader van de Week van het Geld (12 tot en met 16 maart). Vrienden en reclame blijken de meeste invloed...

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

Stop de ‘gezonde’ nep op verpakkingen met tegenstrijdige reclame

De Europese consumentenorganisatie BEUC roept de Europese Unie op om 'eindelijk' eens werk te maken van de invoering van voedingsprofielen op verpakkingen. Dat moet het einde inluiden van misleidende gezondheids- en voedingsclaims op voedselverpakkingen. Door Annika de Jong - Foodlog 'Vitamine C verhoogt uw immuunsysteem'; '70% minder vet'; 'rijk aan...

Belgische Gezinsbond wil ongezond voedsel duurder maken

Uit een uitgebreide enquête door de Vlaamse Gezinsbond onder ruim 2.000 gezinnen uit Vlaanderen en Brussel blijkt dat burgers zich verloren voelen in de 'jungle' van gezondheidsclaims, reclameboodschappen over en ingewikkelde etiketten op levensmiddelen. De bond stelt dat de overvloed aan vaak misleidende informatie over en reclame voor 'gezonde' voeding het gezinnen niet eenvoudiger maakt om een gezonde maaltijd op tafel te toveren. De Gezinsbond pleit daarom onder meer voor strengere regels voor de voedingsindustrie en reclamesector. Daarnaast vindt de Gezinsbond dat ongezonde producten duurder...