Recycleerbaar etiket op Campbell's soep
Het wereldberoemde soepmerk Campbell’s heeft tegenwoordig blikken met een recycleerbaar etiket dat gemaakt wordt in Vlaanderen. Etikettenmaker AR Metallizing uit Belgisch Limburg levert de duurzame etiketten voor een speciale Star Wars-editie van Campbell’s soep.
Recycleerbaar etiket
De originele etiketten van Campbell’s soep zijn wereldberoemd geworden dankzij de Amerikaanse pop-artkunstenaar Andy Warhol, die in de jaren ’60 zijn iconische kunstwerken maakte met een reeks geschilderde Campbell’s soepblikken. Voor de Star Wars-editie heeft het verpakkingsbedrijf Hammer Packaging van de Amerikaanse Campbell’s Soup Company voor de etiketten van AR Metallizing gekozen, vanwege de combinatie van uiterlijke en duurzaamheidskwaliteiten van dit product. Op het Holoprism-etiket zijn de belangrijkste personages uit de science fiction-films te zien.
“Het duurzame etiket is gemaakt van biologisch afbreekbaar papier, waarover een ultradunne laag metaal wordt aangebracht”, zegt Bart Devos, CEO van AR Metallizing. “Die laag maakt het etiket opvallend en geeft het een luxe en moderne uitstraling. Deze laag verdampt gemakkelijk, waarna alleen het herbruikbare papier overblijft.” Dat is voor de Amerikaanse markt van belang, want volgens Devos letten Amerikaanse consumenten nadrukkelijker op de duurzaamheid van verpakkingen dan Europese consumenten.
Zwerfvuilprobleem
Doordat de etiketten recycleerbaar zijn, kunnen ze een bijdrage leveren aan een oplossing voor het zwerfafval waar veel verpakkingen in belanden. Etiketten zijn vaak voorzien van een laagje polyester, dat moeilijk valt af te breken of te recyclen. Daarom stappen steeds meer merken stappen over op recycleerbare etiketten. AR Metallizing levert de duurzame etiketten ook aan onder andere de koffieketen Starbucks, biermerk Coors en Heinz tomatenketchup.
De recycleerbare etiketten van AR Metallizing kregen verschillende prijzen, waaronder de Sustainability leader of the Year in Packaging Solutions 2017 en de Belgian National Champion in de categorie Environmental and Corporate Sustainability. Daarnaast kreeg het Genkse bedrijf onlangs een nominatie voor de Belgium Smart Award Competition 2018.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Minimalisatie en optimalisatie tijdens Packaging Innovations 2023
De ontwikkelingen in de wetgeving over het terugdringen van wegwerpplastics en verpakking volgen zich in een rap tempo. Op 5 en 6 april 2023 staan (verpakkings)experts die inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen op het podium tijdens Packaging Innovations in de Brabanthallen.
Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen
Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups
Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.