Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

conguitos-racisme-spanje

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren.

De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van de Black Lives Matter beweging. De initiatiefnemers vragen Lacasa om het merk uit de handel te halen, om hun excuses aan te bieden voor de racistische marketing, en om een manier te vinden om de jarenlange ‘maatschappelijke schade’ te compenseren en deel te nemen aan de strijd tegen racisme. Lacasa heeft nog niet gereageerd op de petitie, die op het moment van schrijven zo’n 5000 keer is getekend.

Conguitos

Conguitos is een prominent merk in Spanje, en de chocoladebolletjes zijn al langer in opspraak in het land. De mascottes van het merk hebben een donkerbruine, lichtbruine of witte huid (afhankelijk van het type chocolade) en hebben de dikke, rode lippen die kenmerkend zijn voor stigmatiserende karikaturen van zwarte mensen. De naam Conguitos is afkomstig van het Spaanse woord voor Congolees. Een oud reclamefilmpje (uitgezonden voordat Lacasa het merk in 1987 overnam) laat weinig twijfel bestaan over de racistische oorsprong van de branding.

Lees ook
Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

Veel voedselproducenten zoeken manieren om het wegvallen van de horeca te compenseren. Zo experimenteren sommige producenten met directe levering aan de consument. Denk aan de boerderijboxen die ineens in populariteit stijgen, of een bierbrouwer als Grolsch die uit nood zijn producten bij consumenten thuis levert. Zou de coronacrisis de manier waarop...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer.