Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

conguitos-racisme-spanje

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren.

De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van de Black Lives Matter beweging. De initiatiefnemers vragen Lacasa om het merk uit de handel te halen, om hun excuses aan te bieden voor de racistische marketing, en om een manier te vinden om de jarenlange ‘maatschappelijke schade’ te compenseren en deel te nemen aan de strijd tegen racisme. Lacasa heeft nog niet gereageerd op de petitie, die op het moment van schrijven zo’n 5000 keer is getekend.

Conguitos

Conguitos is een prominent merk in Spanje, en de chocoladebolletjes zijn al langer in opspraak in het land. De mascottes van het merk hebben een donkerbruine, lichtbruine of witte huid (afhankelijk van het type chocolade) en hebben de dikke, rode lippen die kenmerkend zijn voor stigmatiserende karikaturen van zwarte mensen. De naam Conguitos is afkomstig van het Spaanse woord voor Congolees. Een oud reclamefilmpje (uitgezonden voordat Lacasa het merk in 1987 overnam) laat weinig twijfel bestaan over de racistische oorsprong van de branding.

Lees ook
Influencers moeten open zijn over reclame

Influencers moeten open zijn over reclame

'Ik denk niet dat een vlogger dingen eet voor geld', kopte het Financieele Dagblad. Toch gebeurt dat juist wel. En daarom lanceert de Stichting Reclame Code (SRC) een mediacampagne om sluikreclame van influencers op internet tegen te gaan.

Unilever breekt met stereotypering

Unilever breekt met stereotypering

Eetstokjes bij een Vietnamese Pho. Mannen eten ongezond, vrouwen gezond. Millennials zijn horecaverslaafd. Stereotypering, Unilever wil er vanaf. Niet alleen omdat de multinational zich daar verantwoordelijk voor voelt, maar ook omdat progressieve marketing een aanmerkelijk betere merkimpact genereert. Slechts 6% van de reclames...

Red Bull krijgt geen alleenrecht op kleuren blauw en zilver

Red Bull krijgt geen alleenrecht op kleuren blauw en zilver

Red Bull krijgt niet het alleenrecht op de kleurcombinatie blauw-zilver. De energiedrankenproducent probeerde alle mogelijke combinaties van de kleuren, met een verdeling van 50% per kleur, vast te leggen als merk. Die claim is deze week afgewezen door het Europese Hof van Justitie. Red Bull probeert zich de kleuren al sinds 2002 toe te eigenen. Het...