Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

conguitos-racisme-spanje

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren.

De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van de Black Lives Matter beweging. De initiatiefnemers vragen Lacasa om het merk uit de handel te halen, om hun excuses aan te bieden voor de racistische marketing, en om een manier te vinden om de jarenlange ‘maatschappelijke schade’ te compenseren en deel te nemen aan de strijd tegen racisme. Lacasa heeft nog niet gereageerd op de petitie, die op het moment van schrijven zo’n 5000 keer is getekend.

Conguitos

Conguitos is een prominent merk in Spanje, en de chocoladebolletjes zijn al langer in opspraak in het land. De mascottes van het merk hebben een donkerbruine, lichtbruine of witte huid (afhankelijk van het type chocolade) en hebben de dikke, rode lippen die kenmerkend zijn voor stigmatiserende karikaturen van zwarte mensen. De naam Conguitos is afkomstig van het Spaanse woord voor Congolees. Een oud reclamefilmpje (uitgezonden voordat Lacasa het merk in 1987 overnam) laat weinig twijfel bestaan over de racistische oorsprong van de branding.

Lees ook
FrieslandCampina neemt Spaanse distributeur over

FrieslandCampina neemt Spaanse distributeur over

Koninklijke FrieslandCampina N.V. neemt de in Spanje gevestigde kaasverpakker en distributeur Millán Vicente over. Hiermee versterkt de zuivelcoöperatie de positie op de Spaanse en Portugese consumentenmarkt voor kaasproducten. Roel van Neerbos, president FrieslandCampina Consumer Dairy: “Al tientallen jaren kopen Spaanse en Portugese...

IFFI Masterclass: marketing en sales in de voedingsmiddelenindustrie

IFFI Masterclass: marketing en sales in de voedingsmiddelenindustrie

Ingredients For Food Innovators organiseert van 7 tot 9 november een masterclass Industrial Marketing & Sales 2.0. Een must voor iedere professional die te maken heeft met het op de markt brengen en verkopen van ingrediënten, halffabricaten en industriële eindproducten binnen de levensmiddelenindustrie. Drie keer per jaar organiseert het IFFI netwerk...

Unilever wil meer transparantie in influencer marketing

Keith Weed, CMO van Unilever, maakt bekend dat het bedrijf geen volgers koopt op social media en ook geen zaken doet met partijen die dit wel doen. Zo wil het levensmiddelenconcern meer transparantie geven aan influencer marketing en het vertrouwen winnen van de consument. Unilever is een van de grootste adverteerders ter wereld. In 2017 gaf het bedrijf 7.7 miljard uit aan marketing. Influencer marketing Unilever constateert een toename van het aandeel van de influencer marketing. Om consumenten digitaal te bereiken maken veel bedrijven gebruik van zogenaamde influencers. Zij communiceren met hun...