Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

conguitos-racisme-spanje

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren.

De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van de Black Lives Matter beweging. De initiatiefnemers vragen Lacasa om het merk uit de handel te halen, om hun excuses aan te bieden voor de racistische marketing, en om een manier te vinden om de jarenlange ‘maatschappelijke schade’ te compenseren en deel te nemen aan de strijd tegen racisme. Lacasa heeft nog niet gereageerd op de petitie, die op het moment van schrijven zo’n 5000 keer is getekend.

Conguitos

Conguitos is een prominent merk in Spanje, en de chocoladebolletjes zijn al langer in opspraak in het land. De mascottes van het merk hebben een donkerbruine, lichtbruine of witte huid (afhankelijk van het type chocolade) en hebben de dikke, rode lippen die kenmerkend zijn voor stigmatiserende karikaturen van zwarte mensen. De naam Conguitos is afkomstig van het Spaanse woord voor Congolees. Een oud reclamefilmpje (uitgezonden voordat Lacasa het merk in 1987 overnam) laat weinig twijfel bestaan over de racistische oorsprong van de branding.

Lees ook
De P van Persoonlijkheid

De P van Persoonlijkheid

“Want zij zijn groot en ik is klein.” Wie kent niet deze gevleugelde uitspraak vol zelfbeklag van het tekenfilmkuiken Calimero uit de jaren zestig? Ondanks zijn kleinheid bleek hij heldhaftige daden te kunnen verrichten. Het was slechts een kwestie van slim(mer) zijn. Die filosofie vormt voor schrijfster en ondernemer Karen Romme de grond...

Jupiler heet tijdens WK voetbal Belgium

Jupiler heet tijdens WK voetbal Belgium

Jupiler, het populairste pils van België, verandert in aanloop naar het wereldkampioenschap voetbal in Rusland vijf maanden lang van naam, schrijft De Tijd. Jupiler is de sponsor van de Belgische nationale voetbalploeg, en alle verpakkingen, van blikjes tot supportersgadets, krijgen de naam 'Belgium'. Experts vinden het een gedurfde marketingcampagne...

‘Gezond voedsel moet je niet gezond noemen’

‘Gezond voedsel moet je niet gezond noemen’

Mensen met weinig kennis over gezonde voeding maken gezondere keuzes als bij zo'n gezonde keuze een plaatje staat in plaats van een tekst die zegt dat die keuze gezond is. Mogelijk moet de promotie van gezonde voeding op de schop. Maak duidelijk dat het lekker is. Door Hasna Chelhi - Foodlog Twee Amerikaanse wetenschappers van Stony Brook University verdeelden 193...