Resultaten DSM dalen licht door corona

Beeld: Wikipedia commons

De totale winst van DSM daalde met vier procent ten opzichte van vorig jaar. De tak Nutrition groeide met 9%. Het bedrijf stelt dat de coronapandemie voor 1-2% verantwoordelijk is voor deze groei. De tak Materials heeft het zwaar, met een krimp van 21%. DSM werkt aan besparingen van 25-30 miljoen op jaarbasis.

Nutrition

In het rapport spreekt DSM van een aantal ontwikkelingen binnen de tak Nutrition. Co-CEO’s Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze: “Eerder dit jaar startten we met het programma ‘fit for growth’ bij Nutrition. De nieuwe organisatiestructuur maakt meer differentiatie richting de markt mogelijk. Nu zijn we bezig om onze specialty businesses uit te bouwen.” De aankopen van CSK (zuivelingrediënten) en Glycom (ingrediënten voor babyvoeding) passen binnen deze strategie. Daarnaast lanceerde DSM begin juli een portfolio met ingrediënten voor plantaardige vleesvervangers, waaronder gistextracten, ‘process flavors’ en nutritionele ingrediënten. De producten zijn ontwikkeld om de voedingswaarde, smaak en textuur van onder andere burgers te verbeteren zonder het zoutgehalte te verhogen. DSM verwacht dat de tak Nutrition ongeveer 5% groeit komend jaar, maar heeft weinig zicht op de verwachtingen voor de tak Materials. Het bedrijf doet dus geen voorspellingen voor het bedrijf als geheel.

Bron: Royal DSM

Thema's
Lees ook
Lotus Bakeries groeit ondanks corona met 8,4%

Lotus Bakeries groeit ondanks corona met 8,4%

De omzet van Lotus Bakeries groeide het eerste half jaar van 2020 met 8,4% ten opzichte van 2019. Met name de Biscoff-lijn droeg de groei. Alle buiten-de-deur producten, zoals Snelle Jelles, verkochten slecht door corona-lockdowns.

Omzet Just Eat Takeaway.com groeit tot 1 miljard

Omzet Just Eat Takeaway.com groeit tot 1 miljard

De omzet van Just Eat Takeaway groeide met 44% in vergelijking met vorig jaar. Tegelijkertijd verzesvoudigde het verlies, met name door overnames. In Nederland groeide het aantal bestellingen met 24%.

Omzet en verlies Beyond Meat stijgen door corona

Omzet en verlies Beyond Meat stijgen door corona

Beyond Meat verkocht drie maal zo veel van zijn producten tijden de lockdown. Om dit mogelijk te maken, investeerde het bedrijf. Dit leidde tot een netto verlies.