Resultaten DSM dalen licht door corona
Beeld: Wikipedia commons
De totale winst van DSM daalde met vier procent ten opzichte van vorig jaar. De tak Nutrition groeide met 9%. Het bedrijf stelt dat de coronapandemie voor 1-2% verantwoordelijk is voor deze groei. De tak Materials heeft het zwaar, met een krimp van 21%. DSM werkt aan besparingen van 25-30 miljoen op jaarbasis.
Nutrition
In het rapport spreekt DSM van een aantal ontwikkelingen binnen de tak Nutrition. Co-CEO’s Geraldine Matchett en Dimitri de Vreeze: “Eerder dit jaar startten we met het programma ‘fit for growth’ bij Nutrition. De nieuwe organisatiestructuur maakt meer differentiatie richting de markt mogelijk. Nu zijn we bezig om onze specialty businesses uit te bouwen.” De aankopen van CSK (zuivelingrediënten) en Glycom (ingrediënten voor babyvoeding) passen binnen deze strategie. Daarnaast lanceerde DSM begin juli een portfolio met ingrediënten voor plantaardige vleesvervangers, waaronder gistextracten, ‘process flavors’ en nutritionele ingrediënten. De producten zijn ontwikkeld om de voedingswaarde, smaak en textuur van onder andere burgers te verbeteren zonder het zoutgehalte te verhogen. DSM verwacht dat de tak Nutrition ongeveer 5% groeit komend jaar, maar heeft weinig zicht op de verwachtingen voor de tak Materials. Het bedrijf doet dus geen voorspellingen voor het bedrijf als geheel.
Bron: Royal DSM
Thema's
Meer over
Lees ook
DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding
Koninklijke DSM steunt de lancering van Hologram Sciences met $100 miljoen (circa €850.000). Het Amerikaanse health tech-bedrijf biedt op de consument gerichte gepersonaliseerde oplossingen voor voedingvraagstukken.
Amyris verkoopt geur- en smaaktussenproducten aan DSM
DSM neemt de geur- en smaakstoffen-tak van biotechnologiebedrijf Amyris over. Het betreft zeven biobased tussenproducten die worden verwerkt in geur- en smaakstoffen, bedoeld voor met name cosmetica.
Meer miljoenen voor Meatable
Meatable heeft $47 miljoen aan nieuwe financiering binnen gesleept. Een concortium van verschillende life science- en voedselbedrijven, waaronder DSM, investeren in de kweekvleesmaker.