Retailers willen snoep bij kassa weren

29 augustus 2014

De retailketens Lidl, Jumbo en Plus willen het snoep bij de kassa in de ban te doen. Lidl vervangt dit najaar bij 'kassa 1' (de kassa die altijd open is) snoep door snackgroenten, nootjes en rijstwafels.

Jumbo zegt de mogelijkheid te bekijken om kassasnoep in de 440 winkels te weren. Dat meldt het AD. Ook Plus denkt hierover. Marktleider Albert Heijn heeft nog geen plannen het snoep bij de kassa weg te halen.

“Nederlandse supers krijgen steeds meer klachten van ouders die zeggen dat ze niet meer kunnen winkelen met hun kinderen, vanwege het gezeur”, stelt hoogleraar voedingsleer Jaap Seidell. Ook het toenemend overgewicht bij kinderen speelt een rol.

In Zweden en Denemarken zijn vette en zoete snacks al verboden op die plek. In Engeland hebben Tesco en Lidl het snoep vervangen.

Lees ook:

Kind beïnvloedt snackgedrag óók online (2 september 2013)

Jongens vatbaarder voor snoepreclame (21 februari 2011)

Altijd op de hoogte blijven?