Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Beeld: Pixabay

Het chocolademerk Ritter Sport heeft in Duitsland een rechtszaak tegen  Milka gewonnen. De hoogste rechter oordeelde dat consumenten kwaliteitsverwachtingen hebben bij die vorm.

Vorm

Ritter Sport heeft sinds 1993 een octrooi op vierkante chocolade. Milka stelde dit octrooi ter discussie. De precieze juridische kwestie is nogal technisch. De rechter moest oordelen of de vierkante vorm ‘een wezenlijke waarde aan het product geeft’. Als de vorm bijvoorbeeld een inherente artistieke waarde had of voor een prijsonderscheid zorgde, zou het octrooi vervallen. Hier is volgens de rechter geen sprake van. Hij stelt dat de herkenbare vorm voor de consument een aanwijzing is voor de herkomst van het product en daar kwaliteitsverwachtingen bij horen. Daarom blijft het octrooi van Ritter Sport intact.

Lange strijd

Al sinds 2010 hebben Ritter sport en Milka een dispuut over het recht op de vierkante chocoladetablet. Ritter sport maakt al vierkante chocolade sinds 1932. De oprichters bedachten de vorm opdat de chocolade in de zak van een sportjack paste zonder te breken. Toen Milka in 2010 ook vierkante chocolade uitbracht, ontstond er een juridisch gevecht. In 2016 won Milka de eerste rechtszaak bij het Duitse octrooibureau. Het hooggerechtshof stelde twee jaar later echter Ritter Sport in het gelijk. Hierop ging Milka in beroep. Het Bundesgerichthof, het hoogste rechtsorgaan van Duitsland, oordeelt nu dat alleen Ritter Sport vierkante chocoladerepen mag verkopen. Ritter Sport blijft dus in het rijtje met Ferrero Rocher en Toblerone, die beide hun chocoladevormen wisten te beschermen.

Bron: Volkskrant

Thema's
Lees ook
Duurzaamheid  in het klein

Duurzaamheid in het klein

Echt eerlijke en duurzame chocolade, bestaat dat eigenlijk? Als je afgaat op de verschillende certificaten die door producenten gevoerd worden, wel. Maar toezicht op de complexe ketens van grote producenten is moeilijk, zelfs voor de bedrijven zelf. Kan duurzaamheid daar wel gegarandeerd worden? Chocolatemakers doet het daarom anders.  Foto's:...

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

SureChoc-partnerschap ontwikkelt suikerarme chocolade

Onderzoekers van de universiteit van Reading hebben samen met partners uit het bedrijfsleven een chocoladereep ontwikkeld met bijna de helft minder suiker dan normaal. In de receptuur wordt gebruik gemaakt van een mineraal dat de suikers efficiënter in contact brengt met de smaakpapillen op de tong. Bij consumententests kreeg de reep een respectabele...

Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Fairtrade - Max Havelaar opent chocolade pop-up

Om aandacht te vragen voor de misstanden in de cacaosector opende Fairtrade - Max Havelaar 19 november opent een eetbare chocolade pop-up op Utrecht Centraal Station van Nederland. Bezoekers kunnen een stuk van de chocolademuur afbreken en op eten.