Ritter sport houdt alleenrecht vierkante chocolade

Beeld: Pixabay

Het chocolademerk Ritter Sport heeft in Duitsland een rechtszaak tegen  Milka gewonnen. De hoogste rechter oordeelde dat consumenten kwaliteitsverwachtingen hebben bij die vorm.

Vorm

Ritter Sport heeft sinds 1993 een octrooi op vierkante chocolade. Milka stelde dit octrooi ter discussie. De precieze juridische kwestie is nogal technisch. De rechter moest oordelen of de vierkante vorm ‘een wezenlijke waarde aan het product geeft’. Als de vorm bijvoorbeeld een inherente artistieke waarde had of voor een prijsonderscheid zorgde, zou het octrooi vervallen. Hier is volgens de rechter geen sprake van. Hij stelt dat de herkenbare vorm voor de consument een aanwijzing is voor de herkomst van het product en daar kwaliteitsverwachtingen bij horen. Daarom blijft het octrooi van Ritter Sport intact.

Lange strijd

Al sinds 2010 hebben Ritter sport en Milka een dispuut over het recht op de vierkante chocoladetablet. Ritter sport maakt al vierkante chocolade sinds 1932. De oprichters bedachten de vorm opdat de chocolade in de zak van een sportjack paste zonder te breken. Toen Milka in 2010 ook vierkante chocolade uitbracht, ontstond er een juridisch gevecht. In 2016 won Milka de eerste rechtszaak bij het Duitse octrooibureau. Het hooggerechtshof stelde twee jaar later echter Ritter Sport in het gelijk. Hierop ging Milka in beroep. Het Bundesgerichthof, het hoogste rechtsorgaan van Duitsland, oordeelt nu dat alleen Ritter Sport vierkante chocoladerepen mag verkopen. Ritter Sport blijft dus in het rijtje met Ferrero Rocher en Toblerone, die beide hun chocoladevormen wisten te beschermen.

Bron: Volkskrant

Thema's
Lees ook
Mérieux Nutrisciences breidt uit in Duitsland

Mérieux Nutrisciences breidt uit in Duitsland

Mérieux Nutrisciences neemt het Duitse Institut Kirchhoff Berlin over. Dat kondigde het bedrijf deze week aan. Institut Kirchhoff voert chemisch, fysisch, moleculair biologisch en microbiologisch onderzoek uit voor de voedingsmiddelenindustrie. Met de overname van Institut Kirchhoff Berlin breidt het Franse Mérieux zich verder uit op...

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...

Cargill lanceert nieuw chocoladeconcept in Nederland

Cargill lanceert nieuw chocoladeconcept in Nederland

Cargill heeft het chocolademerk Veliche Gourmet, gericht op ambachtelijke afnemers, vorige week gelanceerd in Nederland. Op de Horecava-beurs in Amsterdam presenteerde het bedrijf voor het eerst diens Belgische chocolade aan het Nederlandse publiek. Veliche Gourmet Cargill maakt al langer Belgische chocolade onder het merk. Tot dusver was het beschikbaar...