Rival Foods en LIVEKINDLY ontwikkelen plantaardige kip

rival foods

De perfecte plantaardige whole-cut kip produceren, zodat de consument gemakkelijker een duurzame keuze kan maken, zonder in te leveren op kwaliteit. Dat is het doel van de nieuwe samenwerking tussen Rival Foods en LIVEKINDLY Collective.

De twee organisaties brengen hun complementaire kennis en middelen bij elkaar, wat moet resulteren in een nieuw model voor versnelde productinnovatie, aldus het persbericht.

Rival Foods, een spin-off van Wageningen University & Research, ontwikkelde een nieuw, innovatief productieproces waarmee de start-up naar eigen zeggen de traditionele vleeservaring voor de consument kan evenaren. Als eerste ter wereld transformeerden ze plantaardige ingrediënten tot grote "hele spier"-achtige producten, wat resulteerde in een vleesvervanger van hoge kwaliteit met een rijke, vezelige structuur. Mede-oprichter Birgit Dekkers: “Door middel van een innovatief proces kunnen grote stukken plantaardige hele-spier producten gecreëerd worden, zogenaamde ‘whole-cuts’, die dezelfde sappigheid en vezelige structuur
bevatten die je op dit moment alleen in vlees terugvindt."

Het plantaardige platform van LIVEKINDLY is zo ingericht dat bedrijven snel kunnen opschalen. “Door het innovatiemodel van Rival Foods, zijn we nu in staat om een nieuwe generatie van innovatieve, smakelijke, en voedzame plantaardige producten te ontwikkelen die voldoen aan de wereldwijd groeiende vraag naar deze duurzame voedingscategorie", zegt Kees Kruythoff, CEO en Voorzitter van LIVEKINDLY Collective in het persbericht.  

Over LIVEKINDLY Collective

LIVEKINDLY Collective wil de transitie van dierlijke producten naar plantaardige alternatieven voor de consument makkelijker maken, met als doel om plantaardig consumeren een waardig onderdeel te maken van ieders eetpatroon. De organisatie werd in maart 2020 opgericht en heeft diverse heritage- en startup-voedingsmerken onder zijn hoede, zoals The Fry Family Food Co., Oumph!, LikeMeat. en sinds afgelopen januari ook No Meat. De partij helpt de merken bij de distributie van de producten en wil de beschikbaarheid ervan vergroten. LIVEKINDLY krijgt daarbij steun van diverse entrepeneurs, investeerders en wereldleiders en werkt samen met zaadtelers, producenten en distributeurs. Naar eigen zeggen is het de enige partij in de plantaardige voedingssector die de hele waardeketen van productie bezit. 

Lees ook
Twee nieuwe plantaardige producten bij Burger King

Twee nieuwe plantaardige producten bij Burger King

Fastfood keten Burger King introduceert twee nieuwe plantaardige producten: een vegan Long Chicken en Nuggets.

Verder kijken dan de peer lang is

Verder kijken dan de peer lang is

Slimme software beoordeelt kleur van groente, fruit en andere voedingsmiddelen Een rode blos op een appel is makkelijk te zien. Maar welke appel de perfecte blos heeft, kan beter door camera’s en software worden gedetecteerd. Tekst: Pauline van Schayck  Zelfs onzichtbare eigenschappen van voedingsmiddelen zijn straks op te sporen. Vroegtijdig...

Rekenmodel voor ‘consumptie’ van microplastics

Rekenmodel voor ‘consumptie’ van microplastics

Per week consumeert de mens minder dan een korreltje zout aan microplastics. Dat hebben wetenschappers aan de Universiteit Wageningen (WUR) berekend. De microplastics krijgen we onder meer binnen via de lucht, voedsel en water.  We lazen hiervoor al uitgebreid over microplastics in onze omgeving en dat we die binnen krijgen. “Hoe schadelijk...