Rival Foods en LIVEKINDLY ontwikkelen plantaardige kip

rival foods

De perfecte plantaardige whole-cut kip produceren, zodat de consument gemakkelijker een duurzame keuze kan maken, zonder in te leveren op kwaliteit. Dat is het doel van de nieuwe samenwerking tussen Rival Foods en LIVEKINDLY Collective.

De twee organisaties brengen hun complementaire kennis en middelen bij elkaar, wat moet resulteren in een nieuw model voor versnelde productinnovatie, aldus het persbericht.

Rival Foods, een spin-off van Wageningen University & Research, ontwikkelde een nieuw, innovatief productieproces waarmee de start-up naar eigen zeggen de traditionele vleeservaring voor de consument kan evenaren. Als eerste ter wereld transformeerden ze plantaardige ingrediënten tot grote "hele spier"-achtige producten, wat resulteerde in een vleesvervanger van hoge kwaliteit met een rijke, vezelige structuur. Mede-oprichter Birgit Dekkers: “Door middel van een innovatief proces kunnen grote stukken plantaardige hele-spier producten gecreëerd worden, zogenaamde ‘whole-cuts’, die dezelfde sappigheid en vezelige structuur
bevatten die je op dit moment alleen in vlees terugvindt."

Het plantaardige platform van LIVEKINDLY is zo ingericht dat bedrijven snel kunnen opschalen. “Door het innovatiemodel van Rival Foods, zijn we nu in staat om een nieuwe generatie van innovatieve, smakelijke, en voedzame plantaardige producten te ontwikkelen die voldoen aan de wereldwijd groeiende vraag naar deze duurzame voedingscategorie", zegt Kees Kruythoff, CEO en Voorzitter van LIVEKINDLY Collective in het persbericht.  

Over LIVEKINDLY Collective

LIVEKINDLY Collective wil de transitie van dierlijke producten naar plantaardige alternatieven voor de consument makkelijker maken, met als doel om plantaardig consumeren een waardig onderdeel te maken van ieders eetpatroon. De organisatie werd in maart 2020 opgericht en heeft diverse heritage- en startup-voedingsmerken onder zijn hoede, zoals The Fry Family Food Co., Oumph!, LikeMeat. en sinds afgelopen januari ook No Meat. De partij helpt de merken bij de distributie van de producten en wil de beschikbaarheid ervan vergroten. LIVEKINDLY krijgt daarbij steun van diverse entrepeneurs, investeerders en wereldleiders en werkt samen met zaadtelers, producenten en distributeurs. Naar eigen zeggen is het de enige partij in de plantaardige voedingssector die de hele waardeketen van productie bezit. 

Lees ook
Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

Een derde van de bijzonder hoogleraren voeding van Wageningen University & Research (WUR) is nog steeds niet transparant over diens werkzaamheden buiten de universiteit. Dat constateert voedselwaakhond foodwatch een half jaar na hun eerste rapport over de kwestie.

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk.  Dierenwelzijn...

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Zelftest voor allergenen in etenswaren

Onderzoekers van Wageningen University & Research (WUR) hebben een zelftest ontwikkeld waarmee consumenten in de toekomst thuis voedingsproducten kunnen testen op allergenen.