Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het verhogen van de verkoop.

Uit onderzoek in verschillende landen blijkt dat aanbiedingen veel vaker voorkomen om minder gezonde producten dan op gezond voedsel. Een vergelijkingsstudie over producten in de Nederlandse supermarkten toonde bijvoorbeeld aan dat slechts 20% van de kortingsaanbiedingen binnen de Schijf van Vijf viel (de gezondste categorie). Twee derde van de producten met aanbiedingen behoorde tot de minst gezonde categorie (weekkeuze).

Uit internationaal onderzoek blijkt bovendien dat aanbiedingen invloed hebben op de aankoop van voedingsmiddelen door consumenten, in ieder geval op de korte termijn. Het RIVM ziet dat als indirect bewijs dat een verbod op zulke acties effect zou kunnen hebben.

Of zo’n verbod op de lange termijn de verkoop zal veranderen, is volgens het RIVM nog niet onderzocht. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat bepaalde producten bij een aanbieding op voorraad worden gekocht. Zonder aanbieding zouden consumenten misschien evenveel kopen, maar dan niet in grote hoeveelheden tegelijk. Een andere factor waarbij een verbod op prijsaanbiedingen mogelijk niet effectief is, is voor producten die substitueerbaar zijn. Consumenten stappen dan simpelweg over naar een goedkoper merk.

Altijd op de hoogte blijven?