RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

frisdrank-pixabay

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het verhogen van de verkoop.

Uit onderzoek in verschillende landen blijkt dat aanbiedingen veel vaker voorkomen om minder gezonde producten dan op gezond voedsel. Een vergelijkingsstudie over producten in de Nederlandse supermarkten toonde bijvoorbeeld aan dat slechts 20% van de kortingsaanbiedingen binnen de Schijf van Vijf viel (de gezondste categorie). Twee derde van de producten met aanbiedingen behoorde tot de minst gezonde categorie (weekkeuze).

Uit internationaal onderzoek blijkt bovendien dat aanbiedingen invloed hebben op de aankoop van voedingsmiddelen door consumenten, in ieder geval op de korte termijn. Het RIVM ziet dat als indirect bewijs dat een verbod op zulke acties effect zou kunnen hebben.

Of zo’n verbod op de lange termijn de verkoop zal veranderen, is volgens het RIVM nog niet onderzocht. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat bepaalde producten bij een aanbieding op voorraad worden gekocht. Zonder aanbieding zouden consumenten misschien evenveel kopen, maar dan niet in grote hoeveelheden tegelijk. Een andere factor waarbij een verbod op prijsaanbiedingen mogelijk niet effectief is, is voor producten die substitueerbaar zijn. Consumenten stappen dan simpelweg over naar een goedkoper merk.

Lees ook
AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

Brouwerijmultinational AB InBev gaat samenwerken met de cannabisproducent Tilray om onderzoek te doen naar cannabisdrankjes. AB InBev heeft interesse in niet-alcoholische dranken die de stoffen tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) bevatten. Met het onderzoek willen de multinationals inzicht krijgen in de technische en commerciële mogelijkheden...

30% minder suiker in frisdrank in 2025

30% minder suiker in frisdrank in 2025

Nederlandse frisdrankproducenten hebben nieuwe doelstellingen vastgesteld voor de vermindering van calorieën in dranken. Dit hebben de frisdrankproducenten aangekondigd in het kader van het Nationaal Preventieakkoord. In 2020 moet een reductie van 25% behaald worden ten opzichte van 2012, en in 2025 30%. De vereniging Frisdranken, Waters en Sappen...

OM eist milieuboete van frisdrankproducent Refresco

OM eist milieuboete van frisdrankproducent Refresco

Het OM eist een boete van €75.000 van frisdrankproducent Refresco uit Maarnheze. Het bedrijf moest zich  bij de rechtbank in Den Bosch verantwoorden voor het overtreden van verschillende milieuregels in 2016 en 2017. Overtredingen In september en november 2016 loosde Refresco afvalwater met een te hoge zuurgraad in het riool. Volgens fabrieksmanager...