RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

frisdrank-pixabay

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het verhogen van de verkoop.

Uit onderzoek in verschillende landen blijkt dat aanbiedingen veel vaker voorkomen om minder gezonde producten dan op gezond voedsel. Een vergelijkingsstudie over producten in de Nederlandse supermarkten toonde bijvoorbeeld aan dat slechts 20% van de kortingsaanbiedingen binnen de Schijf van Vijf viel (de gezondste categorie). Twee derde van de producten met aanbiedingen behoorde tot de minst gezonde categorie (weekkeuze).

Uit internationaal onderzoek blijkt bovendien dat aanbiedingen invloed hebben op de aankoop van voedingsmiddelen door consumenten, in ieder geval op de korte termijn. Het RIVM ziet dat als indirect bewijs dat een verbod op zulke acties effect zou kunnen hebben.

Of zo’n verbod op de lange termijn de verkoop zal veranderen, is volgens het RIVM nog niet onderzocht. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat bepaalde producten bij een aanbieding op voorraad worden gekocht. Zonder aanbieding zouden consumenten misschien evenveel kopen, maar dan niet in grote hoeveelheden tegelijk. Een andere factor waarbij een verbod op prijsaanbiedingen mogelijk niet effectief is, is voor producten die substitueerbaar zijn. Consumenten stappen dan simpelweg over naar een goedkoper merk.

Lees ook
Plus doet frisdrank in kleinere blikjes

Plus doet frisdrank in kleinere blikjes

Het RIVM heeft nog niet bekend gemaakt dat het met de suikerreductie te langzaam gaat, of Plus laat zien wat een supermarkt kan doen. De supermarktketen vervangt alle 330ml blikjes in de winkel door blikjes van 250 ml, luidt het in het persbericht. Bijzonder is dat Plus niet alleen zijn huismerk en eigenmerk-blikjes aanpakt, maar zich ook verzekerd...

Sprite groeit na herlancering

Sprite groeit na herlancering

Coca-Cola Nederland herintroduceerde in maart 2017 Sprite als volledig suiker- en calorievrije frisdrank. Uit cijfers blijkt dat de frisdrank afgelopen jaar een volumegroei van 4,4 procent realiseerde. Volgens de frisdrankgigant liep daardoor de calorie-inname terug met 4,2 miljard kilocalorieën. In lijn met deze ontwikkeling gaat Coca-Cola Nederland...

'Van frisdrank en sap word je dik en dus moet de overheid ingrijpen'

'Van frisdrank en sap word je dik en dus moet de overheid ingrijpen'

Er waren nog altijd twijfels, maar nu is het echt bewezen, vindt een internationaal team van wetenschappers op grond van nieuw onderzoek. We worden beslist dikker van het drinken van frisdrank en sap. Ze vinden dat overheden maatregelen moeten nemen om de consumptie van suikerhoudende dranken terug te dringen. Door Cécile Janssen - Foodlog Is er een...