RIVM ziet daling van minerale oliën in voedsel

oil-jesse-bowser-unsplash

De hoeveelheid minerale oliën in voedsel is in de laatste decennia afgenomen. Dat beweert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een rapport.

Door maatregelen en handhaving worden consumenten minder blootgesteld aan minerale oliën in voedsel, stelt het RIVM. Het instituut verwacht met de gehaltes die nu bekend zijn geen schadelijke gezondheidseffecten in Nederland. Het RIVM kwam tot die conclusie door een evaluatie van kennis en onderzoeken uit de afgelopen jaren, en bronnen van waaruit minerale oliën in voedsel terecht kunnen komen.

Minerale oliën bestaan uit twee groepen stoffen: verzadigde koolwaterstoffen (MOSH) en aromatische koolwaterstoffen (MOAH). MOAH uit onvoldoende gezuiverde oliën kunnen al bij een lage blootstelling kankerverwekkend zijn. Er zijn tal van manieren waarop de stoffen in voedsel terecht kunnen komen bij de productie, bereiding, distributie of opslag van producten. Minerale oliën kunnen bijvoorbeeld aanwezig zijn in gewasbeschermingsmiddelen, in inkten op verpakkingen, in smeerolie voor machines of zelfs in voedseladditieven.

Lees ook
Stapsgewijs verbeteren

Stapsgewijs verbeteren

Stap voor stap naar betere voedingswaarden. Fabrikanten van levensmiddelen kunnen aan de slag met het nieuwe RIVM-rapport 'Nieuwe criteria voor productverbetering. Zout-, verzadigd vet- en suikergehalten voor voedingsmiddelengroepen'.

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Inzicht in verkoop producten Schijf van Vijf

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) wil de verkoop van de Schijf van Vijf-producten beter in beeld brengen. Het RIVM en het Voedingscentrum adviseren daarom om de Levensmiddelendatabank, waarin is vastgelegd of producten binnen de Schijf van Vijf vallen, te koppelen aan de verkoopcijfers.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.