Roo’bar wint Veggie Bite Award 2015

evmi-roobar

Biologische snoep/energiereep Roo’bar is winnaar van de Veggie Bite Award 2015, als meest innovatief foodproduct van het jaar.

De Veggie Bite Award is een aanmoedigingsprijs voor innovatieve foodmerken die ‘happy, healthy en echt eten produceren, kiezen voor meer groente op het bord en inspiratie geven om vaker het vlees te vergeten’.

Opmars

De reep is zeer populair in Duitsland en volgens de vakjury bezig met een opmars in Nederland. "Het biedt een range energierepen die raw, zoet zonder suiker, vegan én glutenvrij zijn."

Winnaar van de foodbloggers/Publieksprijs van de Veggie Bite Award 2015 is de Vegetarische Slager met Visvrije Tonyn en Gehacktbal. De uitverkiezing kwam volgens de jury niet als verrassing. “Revolutionaire vleesvervangers met een juicy beet zijn enorm in opmars.”

'Te zout/te zoet'

Volgens de vakjury grijpt de foodindustrie bij hun producten nog steeds te makkelijk naar ‘goedkope smaakmakers zout, suiker, bindmiddelen en e-nummers’. Hierdoor zijn supermarkt-producten in haar ogen nog steeds te zout en te zoet.

“Voedselproducenten trekken alles uit de kast om ons verslaafd te krijgen aan hun producten”, zegt foodinspirator Jacinta Bokma, die initiatiefnemer is van de Veggie Bite Award. Volgens haar groeit de vraag naar gezondere alternatieven explosief.

Lees ook:

Vegetarische Slager wil eigen fabriek (6 mei 2014)

Fingerfoodballs winnen innovatie-award (2 april 2014)

Lees ook
De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

Vanaf deze week verkoopt Burger King in heel Europa de Rebel Whopper, geleverd door De Vegetarische Slager (sinds 2018 eigendom van Unilever). De Nederlandse vleesvervangersproducent neemt hier de plaats in van het Amerikaanse Impossible Foods, wiens burger in Europa nog niet is goedgekeurd.

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN. In een blikje...

Diëtisten worden beïnvloed door voedselindustrie, zegt Foodwatch

Diëtisten worden beïnvloed door voedselindustrie, zegt Foodwatch

Diëtisten worden beïnvloed door de ongezonde voedingsindustrie, zo concluderen Foodwatch en het consumentenprogramma Radar. Aanleiding zijn de door de industrie georganiseerde en gefinancierde congressen en symposia waarvoor diëtisten ‘studiepunten’ krijgen als ze die bezoeken. De banden tussen de industrie en de diëtistenvereniging...