Rotterdam zoekt Food Startups

Rotterdam Food Cluster

Rotterdam Food Cluster organiseert op 8 november het event ‘Rotterdam zoekt Food Startups’ in de Rotterdam Science Tower. Tijdens dit event ontmoeten food startups en grownups elkaar om zo innovatie en ondernemerschap in de foodsector aan te jagen. Sprekers Bas Haring, ‘volksfilosoof’, en Peter Duijvestijn van Duijvestijn Tomaten geven ‘food for thought’.

Netwerken

Met dit event verkent Gemeente Rotterdam de mogelijkheden voor een startup-programma voor foodondernemers. De aanwezigen ontmoeten andere grote en kleine ondernemers, denkers en doeners in de voedselbranche. Door middel van zogenoemde Floor Dates, krijgen deelnemers eveneens de mogelijkheid kennis te maken met andere bedrijven op het gebied van Cleantech, Life Sciences & Health en Port, die een cross-over maken met food.

Food innovatie in Rotterdam

Rotterdam innoveert. De stad en omstreken zet in op een ‘smart digital en energy delta’, waarbij onder andere big data, robotica en schone energiebronnen centraal staan. De stad werkt toe naar een inclusieve samenleving en maakt de weg vrij voor entrepeneurs om een vooruitstrevend ondernemersklimaat te creëren. Voedsel is een van de economische speerpunten voor de stad en haar omliggende gebieden.

Dit biedt kansen voor de stad Rotterdam, maar zeker ook voor betrokken ondernemers. Een voorbeeld hiervan is Aquaponics; een circulair systeem waar aquacultuur (viskweek) en hydroponics (plantenteelt op water) samenkomen, maar ook vertical farming wint aan terrein. Er draait al een pilotproject om een vertical farming testfaciliteit in Rotterdam te starten.

Lees ook
Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

Programma ScaleUpFood moet jonge foodbedrijven helpen opschalen

ScaleUpNation, Foodvalley NL en Rabobank starten samen een nieuw programma om jonge foodbedrijven te helpen opschalen. Het ScaleUpFood-programma moet geselecteerde jonge ‘scale-ups’ helpen bij het behalen van groei. ScaleUpFood wil de groeiuitdagingen van bedrijven adresseren door voortdurend onderzoek uit te voeren om de succesfactoren...

Mars zet in op start-ups met oog op landbouw en gezondheid

Mars zet in op start-ups met oog op landbouw en gezondheid

Voedingsmiddelenmultinational Mars stapt in personalized nutrition, bericht FoodNavigator. In Nederland is het bedrijf vooral bekend van de Mars-, Milky Way-, Twix- en Bounty-repen. Maar behalve zoetwaren verkoopt het bedrijf in 100 landen nog tal van andere producten onder merknamen als Uncle Ben’s en Whiskas. Net als Nestlé ziet...

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Stilstand is achteruitgang. De voedingsmiddelenindustrie heeft aanjagers nodig: start-ups. Die krijgen vaak hulp van allerlei projecten, instellingen en bedrijven. Toch leidt een groot deel van de start-ups uiteindelijk tot niets. Is die hulp wel nuttig? Wat maakt het zo moeilijk voor start-ups om te groeien? Regelmatig halen ze de pers: levensmiddelenfabrikanten...