Ruim 200 bedrijven onder verscherpt toezicht NVWA voor overtreden hygiëneregels

23 mei 2017

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) plaatste bijna 200 bedrijven in de categorie ‘retail en ambacht’ tussen 1 januari 2013 en 18 juli 2016 onder verscherpt toezicht vanwege het overtreden van de hygiëneregels. Dat blijkt uit de inspectierapporten die op verzoek van RTL nieuws en foodwatch door de NVWA openbaar zijn gemaakt.

Het gaat niet alleen om kleine eenmanszaken, maar ook om filialen van grote supermarktketens als Albert Heijn, Plus, Jumbo en Aldi. Volgens foodwatch laten de stukken zien dat de huidige aanpak van de NVWA niet werkt. De voedselwaakhond pleit voor actieve openbaarmaking van inspectieresultaten zodat consumenten kunnen kiezen voor bedrijven die zich netjes aan de regels houden en vieze bedrijven kunnen vermijden.

Acuut gevaar voedselveiligheid

De bedrijven kregen herhaaldelijk een onvoldoende bij een of meerdere onderdelen van de inspectie. Soms was er sprake van een acuut gevaar voor de voedselveiligheid. Zo stuitte de NVWA onder meer op aangevreten voedingswaar, rattenplagen, muizenkeutels en in één geval troffen de inspecteurs zelfs ‘nootjes doordrenkt in urine’ aan. De NVWA deelde soms boetes uit en plaatste bedrijven in een verbetertraject, maar desondanks blijft het op veel plekken fout gaan. Zo werd één bedrijf de afgelopen drie jaar zeven keer gesloten, maar ging het tussentijds elke keer weer open om opnieuw in de fout te gaan. In 2016 bleek al dat 172 restaurants in Nederland de afgelopen jaren de hygiëne in hun keukens langdurig niet op orde hadden.

Achter gesloten deuren

Volgens Foodwatch ervaren bedrijven te weinig consequenties van het overtreden van de regels. Alles wordt met de NVWA achter gesloten deuren geregeld zonder dat de consument daar iets van merkt. Foodwatch pleit daarom voor actieve en herkenbare openbaarmaking van inspectieresultaten zoals bijvoorbeeld in Wales en Denemarken het geval is. In deze landen zijn bedrijven wettelijk verplicht om de resultaten van de laatste inspecties zichtbaar op hun voordeur op te hangen zodat consumenten kunnen kiezen voor schone winkels en keukens. Het loont voor bedrijven dus om de boel schoon te houden.

De resultaten zijn overtuigend; het aantal bedrijven dat de regels overtreed neemt in deze landen rap af. Dat staat in schril contrast met Nederland waar het aantal bedrijven dat onder verscherpt toezicht wordt geplaatst alleen maar toeneemt. Steeds meer landen gaan over op een systeem waar inspectieresultaten zichtbaar en begrijpelijk voor consumenten openbaar gemaakt worden. Nederland begint steeds verder achter te lopen op de rest van Europa, aldus Jurjen de Waal van Foodwatch. Het is tijd om daar verandering in te brengen door ook hier inspectieresultaten zichtbaar en herkenbaar op de voordeur van bedrijven en restaurants te plakken.

Altijd op de hoogte blijven?