Ruim driekwart van de Nederlanders gelooft dat suiker verslavend is

suikerklontjes

Nederland behoort tot de top 10 landen als het gaat om suikerconsumptie. 77 procent van de consumenten gelooft dat suiker (in meer of mindere mate) verslavend is. Toch is de consument niet erg kritisch met suiker bezig wanneer zij boodschappen doen. Dit blijk uit onderzoek van GfK onder 6.000 Nederlanders.

Suikerconsumptie

De norm voor suikerconsumptie is 50 gram per dag. De gemiddelde Nederlander krijgt meer dan het dubbele, ongeveer 102,4 gram binnen. De consumenten hebben hier steeds meer aandacht voor. Toch geeft slechts de helft aan regelmatig of altijd op suiker te letten bij het kopen van voedingsmiddelen en dranken.

Verschillen per productcategorie

De voornaamste zorgen rondom suiker zijn calorie-inname en overgewicht. Hoe mensen naar suiker kijken verschilt per productcategorie. Bij frisdrank is de consument relatief bewust bezig met suiker en zoetstoffen. Bij ‘zoetigheid’ zoals chocolade candybars, koekjes en ijs let tweederde van de kopers nooit op suiker. Ze accepteren gewoon dat het er in zit. Tandbederf is de grootste zorg bij de categorie snoep.

Minderen van suiker

De meeste consumenten verminderen de suikerconsumptie door minder vaak producten met grote hoeveelheden suiker te kopen. Als de consument wel kiest voor een zoet product met suiker, dan lijkt de hoeveelheid suiker geen issue te zijn. Consumenten zijn niet enthousiast over kunstmatige zoetstoffen als alternatief voor suiker. De helft van de shoppers denkt zelfs dat kunstmatige zoetstoffen slecht voor je zijn.

Bijna een derde van de Nederlandse shoppers wil in de toekomst meer op suiker letten. Maar 60 procent weet niet meer wat ze moeten geloven over suiker en vindt de informatie over suiker in producten vaak onduidelijk.

Lees ook:

       
Lees ook
Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

De resultaten van wetenschappelijke studies over voeding zijn vaker positief als de industrie bij het onderzoek betrokken was. Dat rapporteren wetenschappers in Plos One. Zij analyseerden zo'n 1500 artikelen die in 2018 werden gepubliceerd in de tien meest geciteerde wetenschappelijke voedingstijdschriften.

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Rapport toekomst melkveehouderij: vier scenario’s voor 2030

Rapport toekomst melkveehouderij: vier scenario’s voor 2030

Hoe ziet de toekomst van de Nederlandse melkveehouderij eruit? Met die vraag stapte FrieslandCampina naar Wageningen University & Research. Het resultaat is een rapport van 88 pagina’s, waarin Wageningen Economic Research de mogelijkheden op basis van economische modellering onderzoekt. De Wageningse onderzoekers verkenden de mogelijke ontwikkelrichtingen...