Wageningen University & Research (WUR) en Essensor doen gezamenlijk onderzoek naar voeding en de consument. Dankzij de nieuwe samenwerking komen wetenschappelijke inzichten sneller bij de gebruiker.

Bij de ontwikkeling van nieuwe en vernieuwde producten is de consument cruciaal, want een product kan nog zo veel gezonder en/of duurzamer zijn - de potentiële koper moet er wel op zitten te wachten. De WUR probeert met fundamenteel onderzoek het gedrag van de consument zo goed mogelijk te voorspellen. Die kennis kan sneller naar de markt komen door de nieuwe samenwerking met Essensor, een bedrijf dat sensorisch onderzoek doet voor de voedingsmiddelenindustrie en beschikt over sensorische proefopstellingen en een bijbehorende keuken om voedingsmiddelen te bereiden.

'Wij vertalen de meest recentelijke wetenschappelijke inzichten op het gebied van productsamenstelling naar de praktijk; denk aan textuur, aroma en vernieuwende procestechnologieën', zegt Gerhard de Ruiter in het nieuwsbericht van de WUR. De Ruiter is business unit manager van Wageningen Food & Biobased Research, het instituut binnen de WUR voor toegepast onderzoek naar voeding en levensmiddelen. Door de samenwerking kunnen nieuwe inzichten veel sneller worden toegepast in sensorisch consumentenonderzoek, aldus de manager.

De vernieuwing is nodig, omdat het in consumentenpanels tegenwoordig niet meer alleen draait om de zintuiglijke beoordeling, zoals reuk, smaak en aanraking. De consument kijkt ook naar duurzaamheid en gezondheid voordat diegene een product koopt. De afweging tussen deze factoren vraagt om nieuwe onderzoeksmethoden, omdat consumenten geneigd zijn sociaal wenselijk te reageren, aldus het persbericht. Wageningse wetenschappers ontwikkelen hiervoor indicatoren, zoals gelaatsuitdrukking, eye tracking en hartslag. Met de hulp van Essensor kan de WUR het proces naar implementatie van deze methodes versnellen.

Altijd op de hoogte blijven?