Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

de nieuwe melkboer_persbericht FrieslandCampina

FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerken. Gezamenlijk gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer.

De Nieuwe Melkboer levert soja-alternatieven voor melk en yoghurt van Nederlandse bodem. Het is een initiatief van het familiemelkveebedrijf van de familie Grobben uit Enschede, die al generaties lang melk leveren aan FrieslandCampina. De jongste generatie Bart en Tom Grobben starten de transitie naar een plantaardige ‘melkboerderij’. Ze maken plantaardige alternatieven voor zuivelproducten van lokaal geteelde eiwitgewassen met extra aandacht voor mens, dier, milieu en klimaat.

Plantaardige zuivel

Hiermee spelen ze in op de groeiende vraag naar plantaardige zuivelalternatieven en lokale producten. “Gek genoeg waren er nog geen lokale zuivelalternatieven verkrijgbaar. En wij vonden dat dat moest veranderen”, aldus Bart en Tom Grobben. De Nieuwe Melkboer is sinds anderhalf jaar op de markt met een sojadrink en plantaardig alternatief voor yoghurt en heeft de ambitie om haar assortiment en de verkrijgbaarheid van de producten verder uit te breiden. “Nederland heeft een vooruitstrevende agrarische sector en daarbij hoort ook een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven.”

Kennis en expertise

Door de samenwerking kan De Nieuwe Melkboer gebruik maken van de kennis en expertise van FrieslandCampina en daarmee verder groeien en door ontwikkelen. Dustin Woodward, Managing Director FrieslandCampina Nederland: “Als leidend voedingsmiddelenbedrijf met een sterke kern in zuivel kijkt FrieslandCampina altijd hoe het initiatieven van zijn leden kan ondersteunen, vooral als daarmee waarde voor de leden kan worden gecreëerd. De markt staat daarbij altijd voorop: wat is de behoefte van de consument? De Nieuwe Melkboer speelt op creatieve wijze in op twee belangrijke trends: lokaal en plantaardig. We vinden het heel mooi dat De Nieuwe Melkboer voortkomt uit het melkveebedrijf van een van onze leden en ondersteunen Bart en Tom dan ook graag bij het realiseren van hun droom. We kijken er naar uit om met De Nieuwe Melkboer samen te werken en van elkaar te leren.”

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Thema's
Lees ook
Opboksen tegen de grote spelers

Opboksen tegen de grote spelers

Als jonge ondernemer is het niet altijd even makkelijk om tegen de grote spelers in de voedingsmiddelenindustrie op te boksen. Maar Margje Pijpker (30) en haar vriend Renco Schipper (30) lukte het met hun plantaardig en duurzaam snackmerk.

Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....

Middelpunt in  plaats van moetje

Middelpunt in plaats van moetje

Plantaardig de norm: de missie van Danielle Mol. Wat begon met een oproep op LinkedIn, groeide uit tot The GreenUp Company. De groeistrateeg helpt bedrijven naar een markt-leiderspositie. “Leveranciers moeten worden uitgedaagd.”

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren