Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Yoghurt Barn zero waste

Dankzij een samenwerking met Seenons produceert YB (voorheen Yoghurt Barn) jaarlijks ruim 80% minder afval, meldt Seenons in een persbericht. Tijdens een pilot in 2020, waarbij YB op zoek was naar manieren om zo klimaatneutraal mogelijk te opereren, bood Seenons een oplossing om verschillende afvalstromen te reduceren en recyclen. Nu wil YB een voorbeeld zijn voor andere bedrijven.

Bedrijven groter dan 100m2 - die per week minimaal 660 liter afval produceren - zijn verplicht om per 1 juli swill (etensresten) te scheiden. De hoeveelheid restafval, dat vergelijkbaar is met huishoudelijk restafval, moet gehalveerd worden ten opzichte van cijfers uit 2012: van 2 miljoen ton naar 1 miljoen ton. Bij YB vormt swill bijna de helft van al het restafval.

“Van de inmiddels 17 fijnmazige afvalstromen die door ons systeem verwerkt kunnen worden, is swill een grote, zware stroom. En heel waardevol. Betreft reductie kun je hier snel impact maken, maar ook als je kijkt naar het hergebruiken van de grondstoffen. Maar liefst 94% kan gerecycled worden. Gescheiden swillafval kan makkelijk worden omgezet in biogas - een duurzame energiebron - en compost”, aldus Joost Kamermans, CEO Seenons, in het persbericht.

Wouter Staal, CEO van YB: “De positieve impact die we samen maken is verbijsterend: gemiddeld hebben we per locatie ruim 80% restafval minder. Naar verwachting starten we in maart met drie extra locaties. Ik weet natuurlijk als geen ander hoe moeilijk deze tijd is voor horecaondernemers, maar ook júist nu hoop ik andere ondernemers te inspireren en motiveren om stil te staan bij een milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Met een simpele verandering, kun je in één keer hard op weg zijn naar beter. En ja, met 1 juli in zicht, moeten we betreft afval wel.”

Op dinsdag 8 februari - in de Week van de Circulaire Economie - organiseert Seenons een webinar waar Wouter Staal (YB) en Elisah Pals (Zero Waste Nederland) samen bespreken hoe je bedrijfsafval kan verminderen en helpen ze ondernemers op weg naar een zero waste bedrijfsvoering.

Lees ook
KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem

Invest-NL en StartLife werken samen aan een duurzaam, klimaatneutraal voedselsysteem

De Nederlandse impact-investeerder Invest-NL en startupaccelerator StartLife kondigden vandaag, 11 oktober een strategisch partnerschap aan. Gezamenlijk willen de partijen de ontwikkeling en snelle groei bevorderen van startups en scale-ups die de transitie naar een duurzaam en klimaatneutraal voedselsysteem ondersteunen.

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren