Sancties tegen snoepreclames

snoep

Beeld: Patrick Fore via Unsplash

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond. 

Het huidige systeem van zelfregulering door de industrie werkt niet, aldus de vereniging. De betrokken organisaties verzamelden 80 reclames uit 10 landen. Allemaal overtreden die de regels die de levensmiddelenbranche zichzelf heeft opgelegd in de EU Pledge, een zelfreguleringsinitiatief van 24 grote levensmiddelenfabrikanten.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht: “Dit onderzoek laat zien dat de sector niet tot zelfregulering in staat is. De bedrijven leven hun eigen regels vaak niet eens na. Daar is ook geen enkele noodzaak toe, want sancties zijn er niet. Terwijl de criteria om te bepalen of een product gezond is al uiterst zwak zijn.”

De Consumentenbond wil een totaalverbod op online marketing voor ongezonde producten voor kinderen. Tv-reclames mogen alleen tussen 11 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s ochtends. Verder moeten bedrijven de criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie gebruiken om vast te stellen of een product gezond is en er moeten maatregelen komen tegen kindermarketing op verpakkingen. 

Reclames voor ongezonde producten zorgen ervoor dat kinderen ongezonder gaan eten, aldus de Consumentenbond. Ze krijgen deze voorgeschoteld via tv, winkels, op straat en online. Influencers op YouTube, Instagram en TikTok spelen hier een grote rol in. Molenaar wil dat de Europese Commissie ingrijpt. “Het is gewoon onmogelijk voor kinderen om advertenties te negeren waarin voedsel wordt gepromoot dat ze slechts af en toe zouden moeten eten.”

Dit nieuwsbericht staat ook in Voeding Nu 6.

Thema's
Lees ook
Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde...

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.