'Schakel NVWA in tegen oneerlijke handel'

9 september 2015

Voedingsmiddelenproducenten die benadeeld worden door oneerlijke handelspraktijken kunnen de NVWA verzoeken om handhaving van de regelgeving. Ze kunnen daarbij verwijzen naar EU-verordening 1169/2011. Dat zei advocaat Cees Dekker van Nysingh advocaten-notarissen dinsdag tijdens een symposium over die verordening in Zwolle.

Dekker ging tijdens het symposium, georganiseerd door Nysingh en trainings- en adviesbureau Scienta nova, in op kansen die geboden worden door Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten. Die verordening heeft tot doel de bescherming van consumenten, maar er wordt tevens in verwezen naar vrij verkeer van veilig en gezond voedsel en naar oneerlijke handelspraktijken. Volgens Dekker kunnen voedingsmiddelenfabrikanten daar bij concurrentievervalsing door foutieve etikettering dus een beroep op doen en een klacht indienen bij de NVWA. Hij legde uit dat het inschakelen van de NVWA voordelen biedt boven naar de burgerlijke rechter stappen, omdat een bedrijf in dat geval allerlei kosten moet maken om zijn gelijk te bewijzen.

Prioriteiten

De NVWA moet in de functie van toezichthouder zo’n verzoek om handhaving in behandeling nemen, maar kan het vervolgens wel afwijzen zonder onderzoek te hebben gedaan, wegens gebrek aan prioriteit. De NVWA moet die afwijzing dan motiveren. De NVWA heeft echter in het Jaarplan 2015 aangegeven dat naast de juiste etikettering van levensmiddelen zodat de consument goed wordt geïnformeerd, eerlijkheid in de handel en de bestrijding van fraude (inclusief geografische herkomstetikettering) wel degelijk tot de prioriteiten behoort, betoogde Dekker.

Consumentenbelang

Het bedrijf dat een klacht heeft ingediend, heeft het recht gehoord te worden, dat wil zeggen het standpunt nog een keer duidelijk te kunnen maken, voor de NVWA de klacht afwijst. Dekker betoogde dat het bij zo’n klacht belangrijk is de NVWA te overtuigen van de noodzaak om in te grijpen. Levensmiddelenfabrikanten doen er daarom goed aan te wijzen op het bredere consumentenbelang. “Maak duidelijk wat het gevaar is van die onjuiste bewering, bijvoorbeeld een claim.” Bij een afwijzing is er de mogelijkheid tot bezwaar en beroep.

Lees ook:

FNLI komt met handleiding etiketteren (20 februari 2014)

Vermelden allergenen bij verpakte en onverpakte producten ( 1 november 2013) (Premium)

 

Altijd op de hoogte blijven?