'Schakel NVWA in tegen oneerlijke handel'

dekker nysingh

Voedingsmiddelenproducenten die benadeeld worden door oneerlijke handelspraktijken kunnen de NVWA verzoeken om handhaving van de regelgeving. Ze kunnen daarbij verwijzen naar EU-verordening 1169/2011. Dat zei advocaat Cees Dekker van Nysingh advocaten-notarissen dinsdag tijdens een symposium over die verordening in Zwolle.

Dekker ging tijdens het symposium, georganiseerd door Nysingh en trainings- en adviesbureau Scienta nova, in op kansen die geboden worden door Verordening 1169/2011 over voedselinformatie aan consumenten. Die verordening heeft tot doel de bescherming van consumenten, maar er wordt tevens in verwezen naar vrij verkeer van veilig en gezond voedsel en naar oneerlijke handelspraktijken. Volgens Dekker kunnen voedingsmiddelenfabrikanten daar bij concurrentievervalsing door foutieve etikettering dus een beroep op doen en een klacht indienen bij de NVWA. Hij legde uit dat het inschakelen van de NVWA voordelen biedt boven naar de burgerlijke rechter stappen, omdat een bedrijf in dat geval allerlei kosten moet maken om zijn gelijk te bewijzen.

Prioriteiten

De NVWA moet in de functie van toezichthouder zo’n verzoek om handhaving in behandeling nemen, maar kan het vervolgens wel afwijzen zonder onderzoek te hebben gedaan, wegens gebrek aan prioriteit. De NVWA moet die afwijzing dan motiveren. De NVWA heeft echter in het Jaarplan 2015 aangegeven dat naast de juiste etikettering van levensmiddelen zodat de consument goed wordt geïnformeerd, eerlijkheid in de handel en de bestrijding van fraude (inclusief geografische herkomstetikettering) wel degelijk tot de prioriteiten behoort, betoogde Dekker.

Consumentenbelang

Het bedrijf dat een klacht heeft ingediend, heeft het recht gehoord te worden, dat wil zeggen het standpunt nog een keer duidelijk te kunnen maken, voor de NVWA de klacht afwijst. Dekker betoogde dat het bij zo’n klacht belangrijk is de NVWA te overtuigen van de noodzaak om in te grijpen. Levensmiddelenfabrikanten doen er daarom goed aan te wijzen op het bredere consumentenbelang. “Maak duidelijk wat het gevaar is van die onjuiste bewering, bijvoorbeeld een claim.” Bij een afwijzing is er de mogelijkheid tot bezwaar en beroep.

Lees ook:

FNLI komt met handleiding etiketteren (20 februari 2014)

Vermelden allergenen bij verpakte en onverpakte producten ( 1 november 2013) (Premium)

 
Lees ook
BEUC: aantal voedselinspecties in Europa sterk gedaald

BEUC: aantal voedselinspecties in Europa sterk gedaald

Het aantal voedselcontroles en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn dalen in heel Europa. Dat blijkt uit een rapport van de Europese consumentenorganisatie BEUC, die de inspectierapportages van verschillende EU-landen analyseerde. Over de jaarlijkse rapportages waarmee lidstaten de Europese Commissie moeten informeren over de voedselveiligheidsinspecties...

Drie doden door listeria in vleeswaren

Drie doden door listeria in vleeswaren

Voor het eerst is door het in kaart brengen van DNA-gegevens de bron van een Nederlandse listeria-uitbraak opgespoord. Het RIVM en de NVWA brachten twintig besmettingen in de afgelopen twee jaar met elkaar in verband en identificeerde vleesverwerkingsbedrijf Offerman als bron van de bacterie. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu)...

Te weinig zicht op opkomende voedselveiligheidsrisico's

Te weinig zicht op opkomende voedselveiligheidsrisico's

In 2017 werd de voedselindustrie volledig overvallen door de fipronilcrisis, met miljoenen euro’s aan schade tot gevolg. Als we niet meer doen om zulke nieuwe voedselveiligheidsrisico’s in beeld te krijgen, zullen we vaker voor zulke nare verrassingen komen te staan, zegt de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het voedselveiligheidssysteem...