Schippers wil kleurcodering horeca afschaffen

6 oktober 2016

Minister Schippers van Volksgezondheid wil af van de kleurcodering bij inspectiegegevens voor de horeca. In plaats van het openbaar maken van de kleuren denkt ze aan online samenvattingen van inspectierapporten.

De Consumentenbond is hier fel tegen en noemt dit een forse tegenslag voor consumenten. Foodwatch is een e-mailactie gestart. "Om te voorkomen dat minister Schippers ons opzadelt met een zwak alternatief."

Met de kleurcodering (groen, geel, donkeroranje of rood) kunnen consumenten in één oogopslag zien of een horecagelegenheid aan de voorgeschreven hygiëne-eisen voldoet.

Schippers had al eerder aangegeven niet verder te willen met de kleurcodes. Die zouden in haar ogen namelijk een schijnveiligheid bieden.

‘Onbruikbaar voor consument’

Volgens de Consumentenbond moeten consumenten in het voorstel van de minister “zich in het vervolg door samenvattingen van de inspectierapporten heen worstelen”. “Dat maakt dat minister Schippers de inspectiegegevens onbruikbaar maakt voor consumenten.”

‘Lobby van bedrijfsleven’

De bond vermoedt dat haar wens is ingegeven door een lobby vanuit het bedrijfsleven. “Koninklijk Horeca Nederland heeft zich plotsklaps tegen de openbaarmaking van inspectieresultaten gekeerd en ook VNO-NCW, de FNLI en het CBL liggen al jaren dwars”, zegt directeur Consumentenbond Bart Combée.

‘Niet van deze tijd’

Volgens hem zijn zulke standpunten niet meer van deze tijd. “Transparantie en keuze-informatie voor consumenten zijn de toekomst.”

De Consumentenbond wil dat het huidige systeem met het totaaloordeel van de NVWA-inspecteur in de vorm van de kleurencodering gehandhaafd blijft.

Ook foodwatch pleit voor een herkenbaar, eenvoudig systeem. De gestarte e-mailactie is inmiddels al door bijna 4000 mensen ondertekend.

Gezondheidswet

De Tweede Kamer vergadert op 6 oktober over het aanpassen van de Gezondheidswet, zodat inspectiediensten een betere juridische basis krijgen om inspectiegegevens openbaar te maken.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?