Schouten breidt assortiment visvervangers uit

Burger zonder vis_schouten Europe

Schouten Europe, producent van plantaardige producten breidt het assortiment visvervangers uit met de 'burger zonder vis'. Deze burger heeft een basis van rijst en tarwe. In 2021 introduceerde het familiebedrijf al plantaardige tonijn en vissticks

Het nabootsen van vis is volgens Schouten niet gemakkelijk. Schouten’s R&D Manager Anke van Eijk spreekt over een heel ander proces dan bij het vervangen van vlees. “Er komen andere technieken bij kijken, simpelweg omdat de textuur van vis heel anders is dan van vlees. Het lukt ons steeds beter om deze specifieke textuur na te bootsen. Natuurlijk is de herkenbare vissmaak ook erg belangrijk. Kloppen deze aspecten niet dan zal de consument waarschijnlijk niet structureel de overstap maken naar plant-based vis.’’

Groeiende markt

Plantaardige vis is één van de meest veelbelovende categorieën binnen plant-based food. Dat stelt ProVeg International op basis van het Smart Protein Rapport 2021 dat wordt ondersteund door het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie. Onderzoeksbureau AC Nielsen stelde in de Duitse markt de sterkste groei vast: tussen 2018 en 2020 groeide de plant-based vis categorie met 623% tot 1,9 miljoen euro.

Schouten Europe

Schouten startte in 1990 met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het  bedrijf heeft een uitgebreid en gevarieerd assortiment van plantaardige producten en levert deze, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

 

Lees ook
Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

Schouten Europe richt zich op private label producten

Schouten Europe richt zich op private label producten

Vleesvervangerproducent Schouten Europe stopt na twintig jaar het merk GoodBite. De laatste producten verdwijnen in het eerste kwartaal van 2022 uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich volledig richten op private label producten.

Plantaardige  melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

Plantaardige melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

Als dochter van een tuinder kreeg Amy Wezenberg (22) op jonge leeftijd al veel mee van de voedsel­wereld. Dat bracht haar tot een studie International Food Business en het ontwikkelen van haar eigen plantaardige ijs.