Schouten Europe richt zich op private label producten

22 december 2021
Foto: Schouten Europe

Vleesvervangerproducent Schouten Europe stopt na twintig jaar het merk GoodBite. De laatste producten verdwijnen in het eerste kwartaal van 2022 uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich volledig richten op private label producten.

In de zomer van 2019 werd bij Schouten al de strategische keuze gemaakt om zich te gaan richten op het leveren van producten onder huismerk. "Er komen steeds meer merken op de markt die zich als A-merk profileren", zegt commercieel directeur Arjaan van der Giessen. "Dan kun je twee dingen doen: of meegaan in het merkgeweld en grof investeren in het laden van je merk, of je specialiseren op het gebied van private label producten. Wij hebben voor dat laatste gekozen"

GoodBite

Schouten bracht met GoodBite een van de eerste vleesvervangermerken op de Nederlandse markt. Het merk was verkrijgbaar bij Konmar supermarkten en later jarenlang exclusief bij supermarktketen C1000. Na de overname van C1000 door Jumbo in 2012 kwam het merk ook landelijk beschikbaar in de Jumbo supermarkten. Het merk presteerde goed en diverse SuperUnie leden zoals Deen en PLUS gingen het merk ook verkopen.

Private label

De keuze voor private label betekent niet automatisch dat Schouten zich alleen richt op het leveren van producten voor een zo laag mogelijke prijs. "We kunnen scherp offreren op de basisproducten maar willen daarnaast onze retailpartners veelvuldig verrassen met innovatieve producten waarmee men zich kan onderscheiden in de markt"’, aldus Van der Giessen. Momenteel werkt Schouten al samen met de grootste Nederlandse supermarktketens. “We werken graag intensief samen zodat we op de juiste momenten de juiste producten kunnen voorstellen’’, besluit de commercieel directeur van Schouten.

Altijd op de hoogte blijven?