Schouten Europe wint New Food Challenge

Schouten Europe

Schouten Europe uit Giessen is een van de acht winnaars van de New Food Challenge voor meer innovatieve plantaardige voedselproducten. Het bedrijf won de prijs voor DIY Veggie Burger Package. Schouten was eerder dit jaar ook al genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding.

DIY Veggie Burger Package

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken reikte de prijzen op 29 juli uit. R&D Directeur Wouter Schouten ontving een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van het DIY Veggie Burger Package. Met dit pakket kan een consument heel makkelijk een 100 procent plantaardige, verse burger maken.

New Food Challenge

De ideeënwedstrijd ging in februari van start. De wedstrijd daagt ondernemers uit om aantrekkelijke nieuwe plantaardige producten te ontwikkelen. Het doel is het realiseren van een gevarieerder aanbod van plantaardige producten, dat bijdraagt aan een duurzame voedselproductie en –consumptie.

In totaal waren er 83 inzendingen. Achttien inzendingen voldeden aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit acht ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank.

Vervolg

De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Vervolgens komen er ongeveer vijf ideeën in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal €250.000. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de nieuwe producten na anderhalf jaar op de markt komen.

Lees ook:

Lees ook
Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

Schouten Europe richt zich op private label producten

Schouten Europe richt zich op private label producten

Vleesvervangerproducent Schouten Europe stopt na twintig jaar het merk GoodBite. De laatste producten verdwijnen in het eerste kwartaal van 2022 uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich volledig richten op private label producten.

Plantaardige  melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

Plantaardige melk van erwten | “We staan op een keerpunt”

Als dochter van een tuinder kreeg Amy Wezenberg (22) op jonge leeftijd al veel mee van de voedsel­wereld. Dat bracht haar tot een studie International Food Business en het ontwikkelen van haar eigen plantaardige ijs.