Schouten Europe wint New Food Challenge

Schouten Europe

Schouten Europe uit Giessen is een van de acht winnaars van de New Food Challenge voor meer innovatieve plantaardige voedselproducten. Het bedrijf won de prijs voor DIY Veggie Burger Package. Schouten was eerder dit jaar ook al genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding.

DIY Veggie Burger Package

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken reikte de prijzen op 29 juli uit. R&D Directeur Wouter Schouten ontving een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van het DIY Veggie Burger Package. Met dit pakket kan een consument heel makkelijk een 100 procent plantaardige, verse burger maken.

New Food Challenge

De ideeënwedstrijd ging in februari van start. De wedstrijd daagt ondernemers uit om aantrekkelijke nieuwe plantaardige producten te ontwikkelen. Het doel is het realiseren van een gevarieerder aanbod van plantaardige producten, dat bijdraagt aan een duurzame voedselproductie en –consumptie.

In totaal waren er 83 inzendingen. Achttien inzendingen voldeden aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit acht ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank.

Vervolg

De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Vervolgens komen er ongeveer vijf ideeën in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal €250.000. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de nieuwe producten na anderhalf jaar op de markt komen.

Lees ook:

Lees ook
Novish: 'we willen rebellie uitstralen'

Novish: 'we willen rebellie uitstralen'

Nederland is weer een veganfenomeen rijker. Novish ontwikkelt plantaardige alternatieven voor vis en ligt waarschijnlijk in het najaar in de schappen van de supermarkt. Initiatiefnemers zijn Maiko van der Meer, Katja Busser en Paul den Dulk. Van der Meer werkte jaren in de vis- en vleesbranche, maar ziet kansen voor een vegan visproduct.  Als...

Post-melk-generatie wil liever plantendrank

Post-melk-generatie wil liever plantendrank

Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct. Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er...

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant. Het vorig jaar opgerichte...