Schouten Europe wint New Food Challenge

Schouten Europe

Schouten Europe uit Giessen is een van de acht winnaars van de New Food Challenge voor meer innovatieve plantaardige voedselproducten. Het bedrijf won de prijs voor DIY Veggie Burger Package. Schouten was eerder dit jaar ook al genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding.

DIY Veggie Burger Package

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken reikte de prijzen op 29 juli uit. R&D Directeur Wouter Schouten ontving een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van het DIY Veggie Burger Package. Met dit pakket kan een consument heel makkelijk een 100 procent plantaardige, verse burger maken.

New Food Challenge

De ideeënwedstrijd ging in februari van start. De wedstrijd daagt ondernemers uit om aantrekkelijke nieuwe plantaardige producten te ontwikkelen. Het doel is het realiseren van een gevarieerder aanbod van plantaardige producten, dat bijdraagt aan een duurzame voedselproductie en –consumptie.

In totaal waren er 83 inzendingen. Achttien inzendingen voldeden aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit acht ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank.

Vervolg

De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Vervolgens komen er ongeveer vijf ideeën in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal €250.000. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de nieuwe producten na anderhalf jaar op de markt komen.

Lees ook:

Lees ook
Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

Fooditive ontwikkelt LowSalt en Bee-free-Honey

De plantaardige ingrediëntenfabrikant Fooditive maakt bekend de productie op te schalen. Daarnaast introduceert de Nederlandse startup twee nieuwe ingrediënten: LowSalt en Bee-free-Honey.

Samenwerking Vandersterre en Max &Bien

Samenwerking Vandersterre en Max &Bien

Kaasproducent Vandersterre gaat samenwerken met plantaardige kaasmakerij Max & Bien. Hierdoor krijgt Max & Bien de mogelijkheid om hun merk breder in de markt te zetten. In Nederland en daarbuiten.

Partnerschap Beyond Meat en Disneyland Parijs

Partnerschap Beyond Meat en Disneyland Parijs

Beyond Meat en Disneyland Paris gaan samenwerken. Het plantaardige vlees van Beyond Meat komt het menu te staan in het hele resort inclusief beide themaparken, Disney Village en Disney Hotels.