‘Sector heeft nog geen antwoord op wantrouwen’

25 april 2016

De levensmiddelenindustrie heeft op dit moment nog geen goed antwoord op voedselincidenten en verspreiding van wantrouwen via (social) media. De sector is dan ook nog niet voldoende in staat om vertrouwen terug te winnen.

Dat stelt adviesbureau Roland Berger in het rapport Spreek Smakelijk! dat in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is vervaardigd.

Het vertrouwen dat consumenten in de sector hebben, is niet meer vanzelfsprekend, stelt het rapport. Toch is vertrouwen van de samenleving in de sector cruciaal om de concurrentiekracht van de levensmiddelindustrie op de lange termijn te versterken. Zorgen en vragen vanuit burgers moeten dan ook serieus genomen worden, aldus het rapport.

Spanningen

Spanningen treden onder meer op bij het duurzaam voeden van een groeiende wereldbevolking, het gezond houden van een vergrijzende bevolking die lekker wil eten, het borgen van dierenwelzijn en eerlijke handel in een prijsbewuste markt en het balanceren tussen verpakkingsafval, voedselverspilling en gemak.

De levensmiddelenindustrie moet volgens het rapport meer in een open gesprek met de samenleving, om de agenda te versterken en vertrouwen te verdienen. Het rapport zelf spreekt van een herijking van de agenda.

Overhandiging aan Rutte

FNLI-voorzitter Bas van den Berg (COO FrieslandCampina) en Paul Polman (CEO Unilever) hebben het rapport overhandigd aan minister-president Mark Rutte.

Dat gebeurde tijdens de eerste VoedselPoort, een evenement waar betrokkenen uit het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en politiek/overheid met elkaar in gesprek gaan.

Open gesprek

Zo gaf de FNLI de aftrap voor een bredere dialoog tussen de levensmiddelenindustrie en de samenleving onder de naam ‘Een open gesprek over voedsel’.

Daarmee wil de levensmiddelenindustrie in gesprek gaan met consumenten, burgers, maatschappelijke organisaties, overheden en politiek, onder meer om begrip voor elkaar te creëren en dilemma’s gezamenlijk op te lossen.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?